tisdag 24 juli 2007

Linsröra

Det här är en röra som passar till nybakt bröd, att blanda med pasta för en enkel lunch eller varför inte som chipsdipp. En mycket allsidig röra alltså, låt er väl smaka!



Röd linsröra med valnötter
0,5 dl okokta röda linser
5 soltorkade tomater
1-2 vitlöksklyftor
1 msk kallpressad rapsolja (eller olja från tomaterna)
1 dl valnötter
salt, svartpeppar

Koka linserna i vatten i cirka 10 minuter. Slå av vattnet och skölj linserna. Mixa nötterna, spar gärna några och hacka dem grovt. I med linserna, rapsoljan, vitlöken och de soltorkade tomaterna. Mixa röran slät. I med resten av valnötterna. Smaka av med salt och svartpeppar.

9 kommentarer:

KellyKorv sa...

jag brukar göra nåt liknande men med cashewnötter, solrosfrön och sesamfrön i (istället för valnötter). och så kryddar jag med massa (färska) örtkryddor typ dill, persilja, rosmarin, timjan. jättegott att ha i smörgåstårta. :)

Anonym sa...

det är nästan som fredrik reinfeldts linröra!! men din verkar godare

Anonym sa...

har han också en linsröra? var hittar man receptet på den?

natz sa...

åh va gott det såg ut, måste testa ju!

Anonym sa...

m-u-m-s! den här röran gjorde mig lycklig och fånigt småleende. på tal om ditt fanzine, det är alltså helt slut?

Anonym sa...

anonym: Nej, jag har några få ex kvar. Skicka din adress, 10 kr och två frímärken till min adress, så postar jag fanzinet till dig.

Tina sa...

åh! denna röra ska jag testa nästa gång jag bakar mitt utflyktsbröd. verkar kalasgott!
jag är också nyfiken på erat fanzine! vad har du för adress?
tack för bra inspiration!

Anonym sa...

sara rudenmo
kantorsgatan 44 - 350
754 24 uppsala

skicka din adress, 10 kr plus två frimärken så skickar jag dig ett fanzine!

Anonym sa...

Jag använde röran som fyllning i en smörgåstårta, det blev jättegott!