tisdag 7 juli 2009

Färskpotatissallad med avokado och tomat

Jag köpte väldigt mycket färskpotatis kring midsommar för att det var så ruskigt billigt. I min närmaste matbutik kostade den 1 öre kilot och som snål prismedveten student köpte jag såklart så mycket som man fick köpa. Därför har jag nu ätit färskpotatis i tid och otid. Jag gillar den som den är, men också med smält smör och finhackad dill. Ibland blir det även en och annan potatissallad på den, som här nedanför.



Färskpotatissallad med avokado och tomat 4 portioner
800 g färskpotatis
2 avokado
2 tomater
1 röd paprika
½ purjolök
70 g blandad sallad
2 msk kallpressad rapsolja med citronsmak
1 msk äppelcidervinäger
örtsalt, nymalen svartpeppar

Skölj och borsta potatisen ren. Koka den mjuk i saltat vatten ca 15 minuter. Skölj salladen. Skär avokado och paprika i stora bitar. Skär tomaterna i klyftor och strimla purjolöken. Lägg alla ingredienser i en stor skål eller stort fat. Häll av vattnet från potatisen när den är färdig. Dela eventuellt större potatisar och blanda den sedan med grönsakerna. Ringla över rapsolja och äppelcidervinäger. Smaka av med örtsalt och nymalen svartpeppar. Servera med pepparstekt tofu eller något annat gott.

5 kommentarer:

Klas sa...

Hej,
tänkte bara säga att jag älskar din blogg

Tack!

smet sa...

klart man ska äta färskpotatis på midsommar, och det finns ju egentligen rätt mycket man kan göra med den!

Själv brukar jag alltid göra potatissallad på äpple och rädisor, men avokado och tomat kanske vore något nytt att prova ;)

johan sa...

Tycker mycket om dina dessert-recept! Bra blogg det här!

Elin sa...

Hej! Vad har du kryddat tofun med? Den ser väldigt god ut :)

Sara Rudenmo sa...

Elin: Jag har vänt tofun i salt ocb blandad, grovmalen peppar. Jag använde svartpeppar, vitpeppar och rosépeppar.