söndag 19 september 2010

Nougattårta än en gång

Förra helgen hade jag kafferep. Det bjöds bland annat på snickerskaka, lingontosca, fruktskorpor, jourdgubbscheesecake och nougattårta. Nougattårtan bloggade jag i maj, men bredde den här gången ut nougatkräm på tårtan istället för chokladglasyr.


Chokladtårta med nougat 12 bitar
200 g mjölkfritt margarin
3 dl socker
1,5 dl kakao
1 msk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
2 dl sojamjölk

Fyllning och garnering:
2 pkt soyatoo vispgrädde
150 vegansk nougat (t.ex. guldnougat)

50 g riven vegansk nougat

Sätt ugnen på 225 grader. Smält margarinet och låt det svalna. Blanda alla torra ingredienser och häll sedan i mjölken och det avsvalnade margarinet. Häll smeten i en smord, rund (26 cm i diameter) kakaopudrad form. Grädda kakan i 25-30 minuter. Låt kakan svalna och bli kall, gärna i kylen över natten. Smält sedan nougaten och vispa grädden. Blanda ihop detta. När tårtbottnen har stått kallt ett tag delar du den i två delar. Bred på hälften av nougatkrämen och lägg på locket. Bred över resten av nougatkrämen och riv nougat över.

10 kommentarer:

Anna sa...

Gud så god den ser ut. Jag måste ta med mig Anders och åka och hälsa på er något tag. Kanske kan svänga in efter att vi varit till Elin helgen vecka 40. Passar det sig? Kram syster

Sara Rudenmo sa...

Helgen v 40 har vi inget för oss! Kom!

Cecilia sa...

Låter jättegott!

Tara sa...

Vad underbar den ser ut!!

Bakom Lisen och Ik sa...

Ser smaskigt ut!:)

Towe sa...

Tårtan är underbart god! Men går det att få tag i helt vegansk nougat i Sverige? Guldnougat innehåller ju dessvärre mjölk, om än väldigt väldigt lite. Hittade efter mycket letande Dunkel Nuss Nougat i Berlin, men inget i Sverige.

Towe sa...

Nu såg jag vad du Sara skrivit om Guldnougat i ett annat inlägg. Är det det som menas, så är det ju jättebra!

Sara Rudenmo sa...

Ja, jag har använt guldnougat i den här tårtan. För flera år sen hittade jag annan vegansk nougat på Netto, men Netto finns ju numer inte på särskilt många ställen i Sverige, så jag vet inte hur det ser ut med nougaten där.

Victoria sa...

Serverade nyss den här tårtan på ett födelsedagskalas. Gick verkligen hem!

Nästa gång kommer jag nog sänka värmen lite på kakan, den blev lite bränd.. Och jag var tvungen att göra två kakor, kunde inte dela på den utan att det gick sönder helt och hållet. Men det funkade! Kakan var väldigt lätt att göra, och blev väldigt god.

När det gäller nougatfyllningen så blev min lite rinnig. Har du några tips på hur man kan motverka detta? Är det vispande som gäller? Min elvisp är utlånad, så det blev inte så mycket vispat idag. Allt fick stå i kylen en dryg timme också, men det hjälpte inte riktigt heller.

Pauline Torres sa...

Hej,
Jag jobbar för sajten HittaRecept.se och försökte kontakta dig men kan inte hitta någon kontaktinfo. Vi såg att du har goda recept i din blogg (http://www.veganvrak.blogspot.com/) och vi rekommenderar att du tittar runt på sajten och kikar på "Matbloggstoppen".

Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!

Här kan du se hur många som är med i Matbloggstoppen på HittaRecept.se - http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen

Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggstoppen!

Vänlig hälsning,

Pauline Torres
pauline@hittarecept.se