fredag 5 januari 2007

Currytankar

Jag stod och tänkte på curry när jag diskade och som av en händelse kommer min ofrivilligt mobillöse Emil hem med en burk kikärtor och planer på indiska kikärtsjärpar som fredagsmiddag. Dessa järpar lagade vi första gången till i somras, och de blir bara bättre och bättre för varje gång.

Curryjärpar i kokossås 8 st
1 burk kikärtor
1 liten gul lök
½ syrligt äpple
1 morot
1 dl basmatiris
2-3 msk sojamjöl
1 msk curry
1 tsk salt
lite svartpeppar

Koka riset i 2 dl vatten och lite salt en kvart eller tills det är klart. Mixa kikärtorna. Finhacka löken och riv äpplet och moroten fint. Blanda med kikärtorna, curry, salt och peppar. Ha i riset när det är färdigkokt. Mixa allt ett litet tag. Ha i så mycket sojamjöl som behövs tills smeten har fått en smidig konsistens. Forma till järpar eller biffar och stek i mjölkfritt margarin eller olja tills de fått fin färg.


Kokossås med curry
1 liten gul lök
½ syrligt äpple
1 msk curry
1 burk kokosmjölk
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl vatten
ev. salt och svartpeppar

Hacka löken och riv äpplet grovt. Fräs det i lite olja tillsammans med curryn. Häll i kokosmjölken, vattnet och grönsaksbuljongtärningen. Låt koka några minuter. Mixa eventuellt såsen så att den blir helt slät. Smaka eventuellt av med salt och svartpeppar.


Servera med basmatiris och små kryddstarka piroger, sambozis. Jag gjorde ett gäng i höstas och fryste in. Perfekt att värma några till en sån här rätt. Receptet jag använde kommer från KFs kokbok Mat utan gränser, och receptet hittar du här. Kryddiga ärtor är också gott till. Finhacka vitlök och fräs det tillsammans med finhackad chili, lite curry och lite spiskummin i olja. Ha i gröna ärtor och låt allt bli varmt.

6 kommentarer:

Viktoria sa...

Jag är ute och botaniserar efter något till min vegetariska väninna som kommer på måndag. Järpar kanske. Låter gott.

Sara Rudenmo sa...

gör det! det är även gott att använda röd eller grön currypasta i järparna istället för currykrydda, se bara upp så att det inte är räkpasta i den.

Anonym sa...

Det blev gott. Riktigt god sås. Det blir till att göras fler gånger. Tack för inspirationen.

Anonym sa...

Gjorde såsen du skrev om men den skar sig! gjorde precis som det stod förutom att jag använde kokosmjölk light. Ska den skära sig?

Anonym sa...

Anonym: Nej, såsen ska inte skära sig. För mig har den aldrig skurig sig. Det kanske funkar bättre att använda vanlig kokosmjölk?

Heidi sa...

Väldigt gott! Blev dock utan äpple, eftersom mitt matsällskap är allergisk. Istället la jag till vitlök, cintronsaft, lite koriander och spiskummin och gott blev det som sagt.