onsdag 17 januari 2007

Kakrally

Igår hade jag och en vän kakrally. Hårda kakor som chocolate chip cookies, valnötsdelikatesser och havreflarn med ingefära ligger nu i min frys, och i kylskåpet står en försvinnande god jordnötskaka. Min vän Elin gjorde även en mjuk kaka med vit choklad och kesella i, som jag ska veganisera nästa gång vi har kakrally.


Jordnötskakan kommer från boken Kladdkakor av Maria Öhrn, och har enkelt vegananpassats med ovanstående äggersättningspulver (motsvarar 66 ägg) som går att få tag på i de flesta större mataffärer eller i hälsokostsaffärer för ca 28 kr.



Jordnötskaka med chokladtäcke
25 g smält mjölkfritt margarin
200 g jordnötssmör
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
äggersättning för tre ägg

Chokladtäcke
100 g mörk choklad
1 dl kokos

Blanda det smälta margarinet med jordnötssmöret. Blanda äggersättningspulvret enligt anvisningar och häll ner i margarinblandningen. Blanda de torra ingredienserna i en annan skål och häll sen ner dem i margarinblandningen. Smörj en form med avtagbara kanter (ca 21 cm i diameter) med margarin och strö kokos i formen. Bred sen ut kaksmeten i formen och grädda kakan i drygt tolv mintuer i 200 grader. Smält chokladen och blanda med kokos och bred ut över kakan när den är färdiggräddad.

1 kommentar:

motvalls sa...

Jag är såååå såld på dina kakor. På lördag ska jag hålla afternoon tea och planerar baka tre eller fyra sorter...kanske experimenterar lite utifrån dina recept men morotskakan blir det helt klart. Ingen jag bjudit på den har ätit godare variant på morotskaka. Fyra dagar efter att den var bakad var den fortfarande saftig och fluffig.

Är dock lite nyfiken på om du gjort nåt med receptet på mjuk kaka med vit choklad och kesella, är nyfiken på det!