söndag 18 november 2007

Ät och bli snäll!

Min mormor bakar mjuk pepparkaka året om, men jag brukar mest göra det såhär i glöggtider. Blossa07 inköptes i fredag och den var väldigt god, fast jag måste erkänna att jag egentligen föredrar alkoholfri glögg. Till glögg måste man självklart ha pepparkakor. Det finns en hel drös med veganska pepparkakor ute i affärerna, jag minns just nu inte de fåtal man måste se upp med, men Annas pepparkakor kan man med gott samvete sätta i sig. Ibland är det gott med mjuk pepparkaka som omväxling, och här är mitt recept, bakade på pepparkakskryddor eftersom jag hade en påse i kryddskåpet, men man kan självklart använda malen kanel, kardemumma, ingefära och nejlikor istället. Ta isåfall ca 2 tsk av den första, 1 tsk av de två senare och 1 krm av den sistnämnda.

Mjuk pepparkaka
50 g mjölkfritt margarin
4 dl vetemjöl
0,5 dl sojamjöl
3 dl brun farin eller strösocker
3 tsk bakpulver
1,5 msk pepparkakskryddor
1 dl lingonsylt
2 dl sojamjölk

Sätt ugnen på 200 grader. Smält margarinet och blanda det sedan med mjölken och lingonsylten. Blanda alla torra ingredienser och rör sedan ner margarinblandningen. Vispa tills smeten är slät och häll den sedan i en smord och bröad form. Grädda i 40-45 minuter.

4 kommentarer:

anna n sa...

baka lebkuchen!!! M U M S. de är ocksa nästan alltid veganska.

Anonym sa...

Har du något bra recept?

Anonym sa...

Nu har jag provat det här receptet och det blev superbra! Jag gjorde dubbel sats och använde små muffinsformar istället för stor form och gräddade då 20 min. 40 stycken himmelskt goda muffins. =)

Natta sa...

Vet du om det finns färdig pepparkakssmet som är vegansk?