söndag 20 januari 2008

Förra årets nyårslöften

Det är dags att redogöra för förra årets matrelaterade nyårslöften (för övrigt de enda nyårslöften jag hade).

1. göra egen glass
Jag gjorde glass en gång men den blev inte särskilt god så jag har inte ens bloggat om den. Jag vet inte riktigt varför jag ville göra egen glass, det finns ju redan flera veganska sorter och smaker.

2. göra egen yoghurt
Det är samma sak med yoghurten. Jag gjorde yoghurt en gång men den blev inget vidare. Jag har tänkt göra yoghurt flera gånger efter dess men har inte riktigt kommit till skott. Det tänker jag dock företa mig under nuvarande år.

3. göra mer efterrätter, särskilt ur Sinfully Vegan. Efterrätter har jag gjort, i massor, fast inte en enda ur ovannämnda kokbok. Jag har gjort ett flertal tårtor som mockatårta, hallontårta och chokladtårta. Jag har gjort efterrätter med blåbär och hallon och jag har gjort budapeststubbe. Detta nyårslöfte tycker jag att jag har infriat väl och fler efterrätter kommer det att bli under detta år. Fler tårt- och kakrecept kommer efter nästa helg då vi ska ha födelsekalas.

4. förstå grejen med att äta sushi
Ja! Jag har ätit mängder av köpesushi och hemgjord och gott har det varit. Mitt favoritställe i Uppsala är Ayakos i Luthagen.

5. åka till Tyskland och äta vegansk korv och pastejer i massor
Det har jag tyvärr inte haft möjlighet till, men jag hoppas verkligen att stipendiemyndigheten i Tyskland vill ha mig där i sommar så att jag kan äta massor av korv, pastejer och annat vid sidan av några veckors universitetsstudier. Jag återkommer om eventuellt fått stipendium senare i vår. Annars får jag väl ta mig till Stockholm lite oftare och inhandla saker på Goodstore.

Så, relativt duktig tycker jag allt att jag har varit. Det blir inga nyårslöften för det här året, men jag ska snart komma igång med Veckans Husman här på bloggen igen. Och fler efterrätter har jag ju redan lovat. Är det något annat ni vill läsa om och ha recept på? Jag är mycket tacksam för förslag!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har länge tänkt att jag skulle vilja göra egna vegetariska alternativ till köttbullar/köttfärsbiffar. har brukat köpa gogreens i frysdisken, men dels är de inte så billiga och dels har jag inte hittat dem på ett tag. Tänker mig något som använder sojakross (dvs det här som kallas texturerat sojaprotein och som blötläggs i vatten) som bas - råkar du ha recept på sånt, eller några tips på hur jag går till väga?

Sara Rudenmo sa...

Här och här har jag recept på veganska köttbullar. Hoppas de faller dig i smaken!

Anonym sa...

Jag vill dela med mig av ett recept på szechuan tofu jag hittade på nätet. Det verkar dessvärre lite krångligt att tillaga.
http://tofu.ezguide2.com/swe/ett-szechuan-mapo-tofurecept/

Anonym sa...

Jag undrar om det kommer fler bilder, recept och omdömen på nyårsmaten. Det lät fantastiskt och skulle vara kul att se mer av!

Jag gillar att läsa om dina erfarenheter av olika vego-produkter. När jag då och då hamnar i en goodstore-ish butik blir jag alldeles överväldigad av hur mycket det finns, och det är svårt att veta vad som är värt att lägga pengar på. Vad hade ni t.ex. för ost på nyår?

Tack tack för din inspirerande blogg! Har hittat massor matidéer här! God fortsättning på året!

Anonym sa...

går det göra någon typ av veganska kroppkakor tror du?

Anonym sa...

"åka till Tyskland och äta vegansk korv och pastejer i massor"

Finns det överallt till salu i Tyskland eller är det något särskilt varuhus eller någon hälsokostkedja man ska titta efter? Vet du även namnet på något varumärke för pastej och korv?

Sara Rudenmo sa...

a: Nyårsrecept ligger nu uppe! Vi hade köpt mozzarellaost från sheese, samt tofuttis creamy smooth och dessutom gjorde vi egen "färskost" genom att låta yoghurt rinna av och blanda med vitlök och örter.

emil: Ja det är jag övertygad om att det går. Jag har dock aldrig gjort det, har aldrig ens ätit köttiga kroppkakor. Du kan ju ta vegbacon/sojakött+rökarom eller liknande istället för fläsk och sen följa ett vanligt recept.

tom: Viana har en hel del veganska produkter som är goda. Och om du går in i en hälsokostsaffär så hittar du säkert en hel del andra märken. Alnatura är en kedja som har en del egna produkter.

Anonym sa...

Du kan ju inte ge upp glassförsöken! (säger en glassbesatt, men men..) kolla in länken till min glasspecial, mer recept ska jag lägga upp så fort jag hinner, gjorde mörk chokladglass i veckan. mmm...

Anonym sa...

hej allihopa,
jag arbetar som veggo-kock och har gjort så många år, och kan allt om veganmat och veganköttbullar och vegan-kroppkakor och what not. så jag tänkte jag kunde hjälpa er lite. det finns så många alternativ i butikerna numera, men det enklaste och billugaste är att göra själv och det blir oftast godast. det är ENKELT - bara byt ut de icke-veganska produkterna mot vegan-alternativ som mjölkfritt margarin eller sojamjölk eller sojagrädde. så då blir kroppkakor busenkelt, gör fyllningen på lök, sojafärs/bitar som du kokar i lite buljong till de blir mjuka (några minuter, fräs upp med löken, salt, svartpeppar, kryddpeppar i lite olja+majölkfritt margarin. köttbullar - nu i juletider vill man gärna ha goda veganska köttbullar. också busenkelt. använd quornfärs (smakar mer köttbulligt än sojafärs, finhackad gul lök, svartpeppar och vitpeppar, salt, ströbröd, några droppar liquid smoke ( riktig rök-arom, finns i delikatessbutiker oftast) och avsluta med lite sojagrädde tills du får en bra konsistens som håller i hop bra, rulla och stek i mjölkfritt margarin+lite rapsolja..
skit i färdig-produkterna och öva själva. nästan ALLT går att göra väldigt gott helt veganskt.
lycka till!