söndag 19 november 2006

Höstmat



Det här är mitt första bidrag till månadens cyberkock. De givna ingredienserna var stora vita bönor, honung, oliver samt valfri höstgrönsak. Rotfrukter om något är höstgrönsaker för mig. Jag minns mormors rotsaksgratäng och mammas rotmos och längtar lite hem till Hälsingland.

Jag har gjort en rotfruktsgratäng med äpple och dijonsenap i. Ugnsbakad lök och marinerade bönor till det. Väldigt simpelt och väldigt gott. När jag bodde hemma hade jag alltid en laddning bönor i marinad i kylskåpet, men av någon anledning har jag inte det längre. Denna marinad är förövrigt väldigt god även till kronärtskockshjärtan. Den som inte vill ha honung i marinaden tar lönnsirap eller något liknande. Jag vet inte hur det är med andra veganer, huruvida det är många som äter honung eller inte, men jag gör det iallafall. Honung och löss. Men sen räcker det.

Rotfruktsgratäng med dijonmarinerade bönor och ugnsbakad lök
4 portioner

Rotfruktsgratäng
1 kg rotfrukter (jag använde potatis, kålrot, palsternacka och morot)
1 äpple
2,5 dl havregrädde
2,5 dl havremjölk
2 msk dijonsenap
2 tsk torkad dragon
salt, peppar

Skär rotfrukterna och äpplet i skivor. Blanda havremjölken med dijonsenap, dragon, salt och peppar. Lägg rotfrukterna i en form och häll mjölkblandningen över. Häll grädde överst. Grädda cirka 45 minuter i 225°.

Dijonmarinerade bönor
6 dl stora vita bönor
2 dl oliver
2 dl olivolja
0,5 dl äppelcidervinäger
2 msk dijonsenap
2 tsk torkad dragon
1,5 msk honung eller sirap
salt, peppar
ev. lite pressad citron

Blanda vinäger, honung, senap, dragon, salt och peppar i en skål. Häll i oljan i en tunn stråle. Ha eventuellt i lite citronsaft. Vänd ner bönorna och oliverna i dressingen och låt gärna stå några timmar innan servering.

Ugnsbakad lök
2 röda lökar
2 gula lökar
6 vitlöksklyftor
150 g salladslök
olivolja
salt

Skär den röda och gula löken i klyftor. Lägg i en ugnsfast form tillsammans med vitlöksklyftorna och salladslöken. Ringla över olivolja och salta. Baka dem i 225° cirka en kvart eller tills de har blivit mjuka.

5 kommentarer:

Lisa sa...

Supergott! Grattis!

Kinna Jonsson sa...

Grattis Sara, vad kul!!!

Anonym sa...

Jag tycker det är skitbra att du äter honung! Bier är nästan utrotningshotade här och var och utan bier får vi ingen mat! De behövs ju i grönsakernas och fruktens befruktning. Vi måste uppmuntra de få biodlare som finns! Kortsiktigt sett. Långsiktigt måste vi sluta använda bekämpningsmedel och inte odla på så enorma arealer som vi gör nu. Ciao!

Ord sa...

Underbar rotfruktsgratäng. Tack för inspirationen!

Anonym sa...

Oj oj oj det här var underbart! Jag vet att bloggen inte uppdateras längre, och att den här artikeln är väldigt gammal nu, men när jag såg det receptet fick jag lust att göra den. Och det var en jättebra idé! Gratängen är väldigt god - äpplen smakar inte mycket men ger en väldigt bra smak - och den här bönsallad! Gud! En av de bästa jag har ätit, arligt talat!! Ett underbart recept!