torsdag 30 november 2006

Om nutritionister och lingonlimpa

Nu är det snart jul. Drack årets första julmust igårkväll. Och så åt jag mjuk pepparkaka till, sist jag gjorde mjuk pepparkaka var för flera år sen, och det misslyckades så fatalt att jag inte har vågat bakat det sen dess. För några år sen liknade det mest en mörk tung limpa med smak av lingon, och det var inte alls så gott som kakan jag bakade igår. Receptet är från den här kokboken, som jag inte har i min ägo, och inte vet om jag tänker köpa heller. En kokbok måste, enlig mig, ha lockande bilder eller vackra berättelser i sig, och tyvärr saknas bådadera, men det finns väldigt många recept i den, och jag tror många kan ha glädje av kokboken. Och tjejen som skrivit den är vegan, nutritionist, multisportare och rankad femma i Sverige i maratonlöpning och har dessutom nyligen disputerat om ämnen i mat som kan förebygga uppkomst av tjocktarmscancer! Det är ju nästan så att man borde ha den ändå. Nutritionist var förresten vad min syokonsulent på högstadiet tyckte att jag skulle bli. Syokonsulenten hade i sitt lilla rum ett stort system vid ena väggen, där det fanns fickor med små förtryckta lappar med beskrivningar av olika yrken, och det var som om han bara pekade på måfå och drog upp en lapp och började läsa för den stackars förvirrade högstadieeleven vad den borde ägna sin framtid åt. På min lott stod det alltså nutritionist. Men, så fel man kan ha, istället hamnade jag på det samhällsvetenskapliga programmet, senare Schweiz, Tyskland och så småningom Uppsala på institutionen för moderna språk där jag lär mig om andra ljudskridningens betydelse för de tyska dialekterna och liknande. Men, grammatik har sin charm, precis som näringslära.

Mjuk pepparkaka

4 dl vetemjöl
1 dl sojamjöl
1,5 dl råsocker
3 dl sojamjölk
1 dl sojayoghurt (min modifiering av receptet, jag gillar syrligheten det ger)
1 dl rapsolja
1,5 msk kanel
2 tsk ingefära
½ tsk nejlika
1 tsk kardemumma
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Blanda alla torra ingredienser. Vispa ner mjölken, yoghurten och oljan. Smörj och bröa en 1,5-liters form och grädda cirka 55 minuter i 175°.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken underbar blogg du har! Blir glad av att läsa. Är själv alldeles för dålig på mat. Sa åt Ani att hon skulle ordna en bra kokbok åt mig till jag fyller..

Ilva sa...

Maila mig så att jag kan ge dig instruktioner inför Cyberkocken, min mailadress finns på min Bloggerprofilsida!

Anonym sa...

pillan är inte bara nutrítionist och vegan, hon är även f.d. djurförsökare! vidrigt!

Anonym sa...

jag är nutritionist, ok snart om jag lyckas bli färdig med exarbetet nån gång. Jag har haft Pernilla som föreläsare då jag var student och hon doktorerade. Hon började några år tidigare än mig tror jag. Lite kul att hon skrivit en kokbok o föreläser etc för att hon var inte speciellt bra på att föreläsa i nutrition, urtråkig.

en annan kul grej är att jag först var humanist och tänkte bli logoped, läste engelska och lingvistik bl a(och litteratur). Så det kanske ändå inte är så konstigt att du fick Nutrition som tips, kanske skulle passa dig oxå...fast bli dietist istället då..fler arbeten..