onsdag 15 november 2006

Misslyckad nötlimpa men underbar chokladtårta

En kokbok jag bläddrat rätt mycket i genom åren är Vego Paradiso av Pia Hall. Det är en vegansk kokbok som kom ut år 2000. Jag köpte den direkt, men har egentligen inte lagat särskilt mycket från den, mest tittat på bilderna och läst lite här och där. Som vanligt. Tänkte dock att jag idag skulle ge mig på att laga söndagssteken. Tillsammans med klyftpotatis, svampsås och broccoli trodde jag att det skulle bli den perfekta mittiveckanmiddagen. I kokboken var det en förförisk bild på en saftig köttfärslimpliknande sak med nötter och svamp i, men jag kan då säga att mitt resultat inte alls blev lika lockande som det i kokboken. Det smakade mest som en jävligt torr och stabbig svampstuvning med x antal deciliter ströbröd i. Mitt försök att piffa till den lite med mouhammara i, en underbar kryddig valnötsröra inköpt på mellanösternmatavdelningen på Coop Forum, perfekt att ha på smörgåsen, hjälpte föga. Om jag gör nötlimpan en gång till, vilket jag säkert kommer ge mig på bara för att bevisa att jag kan bättre själv, ska jag isåfall krossa nötterna istället för att ha i dem hela, de blev bara mjuka och eländiga under tiden i ugnen. Och så gör jag kanske biffar. Limpa känns inte helt rätt.

Nåja. Man kan inte alltid lyckas. Något som däremot blev väldigt lyckat, var mitt första försök till att göra en vegansk chokladtårta. Under mina sju år som vegan har jag nog aldrig ens smakat någon tårta. Eller jo, i början på 2000-talet gjorde jag faktiskt någon sorglig sak med "pärongrädde" uppepå. Grädde, jo tjena. En brunaktig sörja var väl vad det var. Chokladtårtan anno hösten 2006 blev bra mycket bättre. På premiären av GH's lördagsfika i höstas gick den åt väldigt snabbt!













Chokladtårta med aprikospuré och chokladmousse

4 dl mjöl
2 msk sojamjöl
1 dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
75 g mjölkfritt margarin
2 dl vatten
3 msk kakao
(hackad choklad)

Smält margarinet och blanda i socker. Blanda de övriga torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt margarinet och vattnet. Häll i en smord och bröad form. Grädda 30 min i 175°.

Chokladmousse
1 pkt Soyatoo sojagrädde
100 g smält mörk choklad

Vispa grädden och blanda i chokladen.

Aprikospuré eller aprikosmarmelad

Skär tårtan så att det blir tre lager. Lägg aprikospuré på det understa lagret och chokladmousse på det översta. Pudra florsocker på locket, och riv över lite choklad.

Inga kommentarer: