tisdag 20 februari 2007

"Fiskgratäng"

På fredag har jag tenta. Om man vill bli smart är det bra att äta fisk. Idag gjorde vi en slags fiskgratäng i vegansk tappning, med tofu istället för fisk. Visserligen innehåller det ingen omega3-olja som gör en smart, men jag ska nog klara tentan ändå. Jag kallar den här gratängen för 'tofugratäng med smak av havet' för att jag tycker att det smakar fiskgratäng men att det känns fånigt att kalla den för en vegansk fiskgratäng. Och tångkaviaren kommer ju faktiskt från havet. Nu är inte den röda tångkaviaren jag använt mig av helt vegansk, eftersom den innehåller E120 (krossade löss), men jag måste erkänna att jag inte är alltför petig med e-numren. Om man vill att det ska gå ännu snabbare att göra den här gratängen kan man använda sig av pulvermos. Jag har dock aldrig gillat det men det finns några veganska sorter ute på marknaden, bland annat Felix fiberrika pulvermos. Euroshoppers variant är också vegansk, men jag är ytterst tveksam till om det smakar särskilt gott. Tacka vet jag riktigt potatismos. Om man skär potatisarna i småbitar tar det inte särskilt lång tid att koka och göra eget mos.



Tofugratäng med smak av havet 4 portioner
Mos:
10 potatisar
en klick mjölkfritt margarin
4 dl sojamjölk
salt, vitpeppar

500 g fast tofu
det gröna på en purjolök
1 liten röd paprika

Sås:
2 dl havregrädde
1 dl sojamjölk
1 msk pressad citron
1 tsk rökarom
1 msk färsk finhackad dill
1 msk färsk finhackad persilja
1 msk tångkaviar
salt, vitpeppar

Sätt ugnen på 225 grader. Skala potatisen och skär den i mindre bitar. Koka upp den i vatten och låt koka tills den blivit mjuk. Häll bort vattnet och mosa potatisen med en potatisstomp (ett sånt vackert ord!) eller liknande tillsammans med margarinet. I med så mycket mjölk som du vill ha och rör tills moset blir bra. Smaka av med salt och malen vitpeppar.

Skär tofun i skivor. Om du vill kan du lägga den på en tallrik och stänka över lite pressad citron och salta och peppra lite så att tofun får lite smak. Du kan även blanda i lite rökarom i citronsaften och stänka över. Annars struntar du i det. Strimla purjolöken fint och skär paprikan i småbitar. Fräs det i lite olja några minuter utan att det tar färg. Lägg fräset åt sidan och häll i grädden och mjölken i pannan och låt det koka upp. I med citron, rökarom och tångkaviar och låt såsen småkoka några minuter. Ha i dill, persilja och smaka av med salt och vitpeppar.

Spritsa potatismoset längs kanterna i en ugnsform och lägg tofuskivorna i mitten. Lägg purjo- och paprikafräset över tofun och häll över såsen. Ställ in gratängen i mitten av ugnen och låt den stå i ungefär en halvtimme eller tills moset fått fin färg. Smaklig måltid!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Den där ska jag testa!

Anonym sa...

Tack för tipset, det blev fredagsmiddag hos mig igår. Vilken nostalgi med potatismos och den otroligt goda såsen! :) /malena

Anonym sa...

Vad roligt att det blev så lyckat! Jag tycker också att den är himlans god.

Anonym sa...

Hej, tänkte bara säga att vi testade att göra om receptet lite med hälften så mycket grädde och la små bitar av nori (torkat sjögräs) på toppen av tofu'n; det funkade det med! Jättegott recept, tack.

Anonym sa...

Ah, smart, det kanske jag ska testa nästa gång.

Anonym sa...

Tjena. Nu har jag slipat färdigt på min variant av fiskgratäng. Har skickat in den till Ica's husmanskost-tävling också, får väl se hur det går haha. Kolla här: http://www.vegankrubb.se/?p=313

Vill äta den varje dag, men ska nog prova ditt recept nästa gång - har både kaviar rökarom och paprika hemma nämligen.

Mona sa...

Väldigt gott låter det!

bra tips för vegans fisksmak:

Linfröolja, fylld av nyttiga omega 6 & 3 fetter, plus en fin fisksmak. jättegot i sallad också

Vit Miso, vanlig miso funka också, men vit miso har en underbar mild havssmak som kan sätta piff på det mesta, finns i hälsokostbutiker!

Anonym sa...

jepp, linfröoljan är tipptopp för fisk-känslan (plus fettsyrorna!) kan tipsa om ett schysst pålägg för att få i sig oljan, som inte är så god att äta bara sådär uppochner tycker jag.... : mixa kokta sojaböner, tomatpure´, dill, några matskedar linfröolja (plus lite oliv- eller annan olja) salt o peppar.... gött gött.

Anonym sa...

var köper du fast tofu i uppsala? Köpte på hemköp här i Gävle förut men nu har de slutat sälja, och jag åker ofta till Uppsala så jag kan ju passa på att köpa då, tänkte jag.

peppen-Maria sa...

Testade receptet igår men tyckte inte det blev sådär superdupergott som en hade hoppats på. Tror jag kör utan röksmak en annan gång.

Johannes sa...

Fantastiskt god! Tack för receptet!