onsdag 28 februari 2007

Pizza



Gitto skriver om bakfyllepizza för ensamma vilket fick mig att bli grymt sugen på pizza, trots att jag varken är bakfull eller ensam. Den bästa pizzan jag har ätit har jag inte ätit i Italien vilket man kanske skulle kunna tro, utan i München. Efter tre veckor av sojayoghurt+bröd+nötter+frukt+pepsi till lunch smakade pizzan med grillade grönsaker alldeles himmelskt. Istället för att grilla grönsakerna i ugnen brukar jag steka dem i stekpannan på spisen, det går mycket fortare. Man kan såklart grilla dem i ugnen om man hellre vill det.

Pizza med grillade grönsaker 2 plåtar

Pizzadeg
25 g jäst
2,5 dl 37-gradigt vatten
2 msk olja
0,5 tsk salt
6-7 dl vetemjöl

Lös upp jästen i det fingerljumma vattnet och tillsätt resten och arbeta ihop till en smidig deg. Låt degen jäsa minst en halvtimme, men gärna upp till en timme. Sätt ugnen på 250 grader. Dela degen i två delar och kavla ut till fina pizzabottnar. Det blir rätt tunna bottnar av den här degen, så om du vill ha tjockare så dubblar du bara receptet.

Fyllning
1 burk hela tomater
1 msk torkad oregano
salt, svartpeppar
1 rödlök
3-4 vitlöksklyftor
1 liten zucchini
1-2 paprikor
8 champinjoner
oliver efter behag
2-3 tomater
lite färsk oregano
lite färsk basilika
veganost/havregrädde/tofu

Klipp tomaterna i mindre bitar. Ha i oregano, salt och svartpeppar och bre ut tomatsåsen på pizzabottnarna. Skiva löken och vitlöken och fräs den mjuk i lite olja. Skiva zucchinin, paprikan och champinjonerna och låt det fräsa med löken i några minuter tills de blivit mjuka och fått fin färg. Ha på de stekta grönsakerna på pizzan och strö över så mycket oliver du vill ha. Skiva tomaterna och lägg dem på pizzan. Riv veganosten och strö över pizzan. Om du inte har någon ost kan du ringla över lite havregrädde, det stelnar lite när det får vara i ugnen. Du kan också smula över lite tofu om du vill, men gör det isåfall inte förrän alldeles på slutet, så slipper den bli torr och tråkig. Strö sist över lite oregano och basilika. Sätt in i ugnen i tio till femton minuter. Lägg gärna lite rucola på pizzan när du ska äta den, det blir väldigt gott.

4 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Går det att få pizza med veganost på pizzerior/restauranger? För även om det är godast att göra sin egen pizza är det ju kul och slappt att gå ut ibland.

Anonym sa...

Nja, eller på vissa pizzerior går det att få, men jag har tyvärr aldrig varit på en sådan. Däremot har jag tagit med mig egen ost.

Anonym sa...

Det där ser riktigt fantastiskt gott ut. Jag blir sugen!

Mattias Östergren sa...

Jag brukar köra utan ost när jag köper pizza. Det blir faktiskt oftast jäkligt gott. Allting smakar mer när det inte är dränkt i ost. Fast hemma har jag börjat med att röra ihop soja- eller havregrädde, äggersättning och bjäst. Luktar jäkligt illa, men smakar väldigt bra efter ungsvistelsen.