fredag 27 februari 2009

Citronkakor från Saltå Kvarn

Småkakor är alltid trevligt att ha hemma, men tyvärr händer det alltför sällan. Jag förstår inte hur kakorna kan försvinna så snabbt, jag tycker inte att jag äter särskilt många. Jag har dock rätt kort närminne ibland. Receptet till kakorna nedanför kommer från Smaker från Saltå kvarn (2008), och jag har endast gjort en mindre veganisering i form av utbytande av ägg till sojagrädde.



Saltå Kvarns citronkakor
125 g mjölkfritt margarin
1,5 dl råsocker
1 msk sojagrädde
3,5 dl vetemjöl
rivet skal av 1 ekologisk citron

sojagrädde till pensling
pärlsocker

Sätt ugnen på 175°. Rör ihop smör och socker och tillsätt sojagrädden. Blanda ner mjöl och citronskal och knåda ihop degen. Forma den till en boll och slå in den i plastfolie. Låt degen vila i kylskåp en liten stund, så blir den lättare att kavla. Dela sedan degen i två delar och kavla ut dem en i taget på mjölat bakbord. Degen ska bli ½ cm tjock. Ta ut kakor med en pepparkaksform och lägg kakorna på plåtar med bakplåtspapper på. Pensla med sojagrädde och strö över lite pärlsocker. Grädda ca 15 minuter tills kakorna har fått fin färg. Låt svalna på galler.

2 kommentarer:

Sara sa...

I förmiddags fick jag uppslaget att baka kakor. Men en anledning vill man ju gärna ha. Efter en stunds funderande slog det mig att det behövs en inflyttningspresent till en bekant som ska flytta in i samma byggnad - som råkar vara vegan. Googlade runt en stund innan jag stötte på detta recept.

Första kakan har nu testats och får mycket väl godkänt från både mig och sambon. Smarrigt! Nu ska jag bara fixa en fin burk så är den perfekta "Välkommen till kvarteret"-gåvan fixad. Tack för receptet!

Marcus Hansson sa...

Märkligt med biodynamiska råvaror i en veganblogg. Läs på om preparaten de använder som gödsel (bl.a djurskallar).