fredag 20 februari 2009

Hur man får ens svärmor att virka ett sängöverkast åt en

Min svärmor har virkat ett dubbelsängöverkast åt mig.* Jag vet inte riktigt vad jag har gjort för att förtjäna det, men kanske kan det ligga något i det att jag alltid visar uppskattning över maten som serveras i det Mörkska hemmet i Sörmland. Det är dock inga falska beröm jag öser över kockan. Hon kan det där med mat. Och hon vet att jag älskar svamp. En av svärmors paradrätter är stekt tofu med gräddig svamp och det är precis så gott och enkelt som det låter.



Svärmors peppartofu med gräddiga kantareller 2 portioner
300 g tofu
1 msk malen pepparmix

1 msk mjölkfritt margarin
ca 5 cm purjolök
svamp efter behag
2 dl sojagrädde
salt
nymalen svartpeppar

Skiva tofun i cm-tjocka skivor. Vänd tofun i den malda pepparn. Stek den sedan ett par minuter per sida. Smält margarinet i en stekpanna och strimla purjolöken. Fräs löken mjuk utan att den tar så mycket färg. Lägg i svampen och låt fräsa ett par minuter. Häll sedan på grädden och låt puttra någon minut. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Servera tofun med kantarellsåsen. Om du vill kan du lägga tofun i en ugnsfast form och hälla över såsen och ställa in det i ugnen ett par minuter. Servera gärna med klyftpotatis.





* Sängöverkastet tillhör såklart också Emil, men det var jag som började med att ösa beröm över dess förebild, svärmors egna sängöverkast.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tror du måste fota sängöverkastet också, inte matrelaterad kanske men blir ju så nyfiken!
Har en svaghet för veganska sötsaker och virkat... ;-)

Anonym sa...

Oh, hon har inte fler överkast över? Skulle verkligen behövas här ;)
Men det var ju en annan grej jag skulle fråga nu. Jag testade tofu första gången för 15 år sen och gillade det inte alls, har testat lite då och då sen dess men inte gillat det fören nu. Helt plötsligt :) Så jag undrar... om jag vill försöka mig på att testa lite recept med tofu i, vilken sort ska jag då köpa i affären?
Tack på förhand och tack för en bra o inspirerande blogg! /Anna

Anonym sa...

wow! Tänk om man själv hade en släkting som ville laga veganskt.
Vilken lyx :D
Fast har trots allt världens underbaraste vegetarian-pojkvän ^^

Superbra blogg du har! Väldigt inspirerande!

Anonym sa...

Vad gott det ser ut!
Det är alltid kul att få lite vegansk inspiration :)
Ha det bra!