lördag 17 mars 2007

Kaka för svärföräldrarna

Jag jobbar vidare med mitt nyårslöfte att göra och äta fler efterrätter, och det går rätt bra. Idag gjorde jag en vegansk cheesecake med passionsfrukt att bjuda svärföräldrarna på. Den blev väldigt god, men jag vet inte hur lik vanlig cheesecake den är eftersom jag faktiskt aldrig har ätit det. Hursomhelst, här kommer receptet.



Vegansk cheesecake
200 g digestivekex
1 dl matolja

400 g tofu
1,5 dl sojamjölk
1,5 dl råsocker
1 msk vaniljsocker
0,5 dl citronsaft
0,5 dl potatismjöl

3 passionsfrukter
hallonsås (hallon, socker och en skvätt vatten som får koka ihop några minuter)

Krossa kexen och häll i matoljan. Blanda om och tryck ut i en paj- eller springform. Jag brukar ta en pajform eftersom jag tycker det ser finare ut. Förgrädda skalet i tio minuter i 175 grader. Mixa tofun med sojamjölken tills det blir en slät smet. Ha i citronsaft, socker, vaniljsocker och potatismjöl och blanda allt. Se till så det inte blir några klumpar. Häll smeten i pajskalet och grädda i 45 minuter. Låt kakan svalna och ställ den sedan kallt, gärna lite i frysen innan servering. Dela passionsfrukterna och tryck ut kärnorna över kakan vid servering. Servera med lite hallonsås, gärna varm till den kalla kakan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Är inte vegan själv men måste ändå tacka för din roliga och inspirerande blogg! Idag serveras det blomkålscurry hemma hos mig!

Tack för tiden du lägger ned på detta och fortsätt, väntar med spänning på nya inlägg!

Anonym sa...

Tack så mycket! Det värmer.

Anonym sa...

Verkar spännande! Älskar ju vanlig cheesecake men är laktosintolerant, så...
Detta ska definitivt testas!

Anonym sa...

Tänkte ev. köra detta receptet till vårt vegancafé i Malmö. Vad är det för sorts tofu du kör?