söndag 17 december 2006

Pastasås med tyskt ursprung



Det här lagade jag första gången till en januaridag 2005, då jag var i Tyskland och jobbade som aupair. Familjen var inte vegetarianer, men åt väldigt sällan kött. Och åt de kött skulle det vara ekologiskt och närproducerat. Jag lagade oftast lunch till de tre barnen och mamman om hon var hemma. Veganskt, ibland vegetariskt. Ibland frågade barnen om det var jag eller mamman som hade lagat maten, för de tyckte bättre om min mat. Bäst gillade de min tomatsoppa med röda linser, recept på det kommer kanske senare, samt currysåsen till "kycklingnuggetsen". Iallafall, den där januaridagen fanns det spaghettirester i kylskåpet och jag svängde ihop denna gräddiga pastasås till mig och barnen. Häromdagen blev det lunch till mig och Emil.

Gräddig italiensk pastasås 2 portioner

½ röd lök
1 stor vitlöksklyfta
2 dl kidneybönor
6 soltorkade tomater
6 champinjoner
2-3 dl havregrädde
1-2 msk pesto
salt, svartpeppar
ev. rostade pinjenötter att strö över vid servering

Skiva löken och finhacka vitlöken. Fräs det i lite olja några minuter. Skiva champinjonerna och låt dem fräsa med löken ett tag. Strimla tomaterna och vänd ner det i pannan tillsammans med kidneybönorna. Häll på grädden och låt koka på svag värme några minuter. Ha i pesto och smaka av med salt och peppar. Servera med pasta. Strö eventuellt över rostade pinjenötter vid servering, samt strimlade soltorkade tomater.

1 kommentar:

Unknown sa...

Åh det här lät gott. Det ska jag prova laga imorgon när en kompis kommer på besök.