torsdag 21 december 2006

Soppa idag igen


Häromkvällen gjorde jag berbere, en het etiopisk kryddblandning med chili, muskot och mycket annat efter ett recept i senaste buffé. Det hamnade i dagens lunch, en kikärtssoppa med bulgur som var alldeles himmelsk, testa gott folk! Det här kan vara min nya favoritsoppa.

Kikärtssoppa med bulgur och berbere 3 port
1 burk hela tomater
1 gul lök
1 grönsaksbuljongtärning
1-2 tsk berbere
2 dl kikärtor
1 dl bulgur
6 dl vatten
2 tsk farinsocker
salt, ev. svartpeppar

Hacka löken och fräs den i olja tillsammans med berbere. Klipp tomaterna i bitar och lägg dem i grytan. I med kikärtor, bulgur, vatten och buljongtärning och låt koka cirka 15 min. Smaka av med farinsocker, salt och eventuellt svartpeppar (det är redan rätt mycket peppar i kryddblandningen).

Nu åker jag snart upp till Hälsingland, ses efter julhelgen!

3 kommentarer:

Gitto sa...

God jul Sara!

Anonym sa...

vad är berbere`?

Anonym sa...

berbere är en etiopisk kryddblandning. jag gjorde egen efter ett recept i senaste buffé:
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=558991