söndag 17 december 2006

Soppmiddag


Soppor är underskattade. Själv älskar jag soppor. De är oftast enkla att göra och så sköter de sig själva så man kan kan göra annat under tiden det kokar. I den tyska staden Konstanz nere vid Bodensjön finns det en sopprestaurang jag ofta längtar tillbaka till. Där serverades alltid minst en vegansk soppa, och en generös salladsbuffé och gott hembakt bröd därtill. För att stilla min längtan blev det potatissoppa till middag idag, med kryddiga nötter till.

Potatissoppa med rostade nötter 2 stora portioner
1 stor potatis
1 liten sötpotatis
1 stor morot
1 dl röda linser
½ gul lök
1-2 vitlöksklyftor
0,6 l vatten
1-2 grönsaksbuljongtärningar
sojamjölk efter behag
½ msk pressad citron
salt, svartpeppar

Skala rotfrukterna och skär dem i bitar. Hacka löken och fräs den i olja. Ha i rotfrukterna och linserna och häll på vattnet. I med buljongtärningen och låt koka drygt en halvtimme eller tills rotfrukterna blivit mjuka. Mixa soppan och ha i så mycket sojamjölk att soppan får en bra konsistens. Låt soppan bli varm och smaka av med citronsaft, salt och peppar. Servera soppan med stekta champinjoner och rostade nötter.

Rostade nötter: rosta nötter (jag tog hasselnötter och valnötter) i en torr stekpanna några minuter. I med lite olja och rätt mycket spiskummin och koriander. Rosta vidare några minuter. Salta och peppra.

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Jag gillar också soppor, allra helst den här årstiden. Din potatissoppa verkar jättegod, den ska jag prova vid tillfälle...

KrakelSpektakel sa...

Den här hösten har det blivit kutym i min familj att äta soppa minst tre gånger i veckan.