tisdag 19 december 2006

Something from Seven

Nu har jag jag äntligen jullov! Jullov på riktigt dessutom, jag har varken tenta eller PM efter jul, bara ett seminarium. Och uppropet på nästa kurs är inte förrän den 22 januari, så himla skönt!


Snabbt som satan lagade jag till dagens lunch. Det var en chansning med tahini i grytan, det har jag aldrig ätit förut, men det blev riktigt gott. Synd bara att det såg ut som något jag såg i lördags vid en pelare utanför ungdomsdiskotetet nummer ett när jag stod och väntade på nattbussen hem. Menmen, gott var det iallafall!

Sesamgryta med aubergine 2 portioner
1 liten aubergine
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk sesamfrön
2 msk solrosfrön
2 tomater
½ dl tahini (den tunna, rinniga sorten)
vatten efter behag
färsk chili
salt, svartpeppar

Hacka löken, vitlöken och chili och fräs det i lite olja. Skär auberginen i bitar och låt det fräsa med löken tills den blivit mjuk. Grovhacka tomaterna och lägg ner dem i pannan. I med fröna och tahini och häll på så mycket vatten att det får en lagom krämig konsistens. Smaka av med salt och peppar. Strö eventuellt rostade sesamfrön över grytan vid servering. Ät med bulgur eller liknande.

Nu ska jag iväg till en vän för att ge en liten kulinarisk julklapp! Mer kan kan inte avslöja, ifall obehöriga läser det här, men jag har iallafall gjort en massa saker att ge bort i julklapp, recept kommer efter jul.

2 kommentarer:

Anonym sa...

omg jisses! jag gjorde nästan samma. jag satte 1 aubergine, ½ gul lök, stora vita bönor, vatten, salt, koriander, mynta. och så hade jag saffran/dillris till. och homous, i homousen satte jag mina vitlöksklyftor och den rinniga tahinin! KNÄPPT VA?

Anonym sa...

hehe jes.