lördag 12 maj 2007

Hallonsås

Vaniljglass är väldigt gott. Och godare blir det med en varm bärsås eller sylt. Jag tycker bäst om varm hjortronsylt, men jag har tyvärr ingen burk kvar. Däremot har jag hallon i frysen som mormor plockat. Tidigare har jag skrivit om när jag piffade upp dem med ingefärsmarmelad, det är också gott till glass, men igårkväll kokade jag ihop dem med lite vitt vin och kryddor.



Hallonsås med stjärnanis och kanel för två
2 dl frysta hallon
0,5 dl vitt vin
2 msk råsocker
1 stjärnanis
1 liten bit kanel
¼ vaniljstång

Skrapa ur vaniljstången. Lägg skrapet, vaniljstången och allt annat i en kastrull. Koka upp och låt det puttra på svag värme i tio minuter. Tillsätt eventuellt lite vatten om du vill ha en rinnigare sås. Ta ur kanelstången, vaniljstången och stjärnanisen och servera såsen varm till vanilj- eller hallonglass.

Inga kommentarer: