söndag 13 december 2009

Ingen jul utan f.d äggsallad

I förra helgens Söderhamnsnytt medverkade jag med två mindre krönikor. De finns ännu inte på internet, så ni kan nu läsa en av dem här idag. Den andra kommer imorgon.

Mormor Märtas sillsallad utan sill
Min mormor Märta, eller snarare min mammas mormor Märta, brukade servera sillsallad utan sill. Min mamma minns salladen från julluncherna som serverades hos Märta när mamma var liten. Man sa dock inte att det stod sillsallad utan sill på julbordet. Man sa att det stod äggsallad på bordet. Äggsalladen har funnits sedan urminnes tider, om man ska tro min mamma. Jag vet faktiskt inte vad som kom först; ägget eller äggsalladen.

Äggsalladen har alltid serverats på julskinkan. En skiva bröd, lite smör och senap för att klistra fast skinkan på brödet, samt en stor hög med äggsallad. Äggsalladen består av ägg, ännu mer ägg i form av majonnäs, äpple, saltgurka samt ytterligare ett par ingredienser. Som en sillsallad fast utan sill. Samt utan rödbetor, som många har i sin sillsallad.

Jag äter inte ägg. Jag vill dock inte vara sämre än äggsalladsätarna. Jag vill också tugga i min gamla familjetraditioner. Jag vill känna bandet mellan mig, min mamma, min mormor och mormorsmor Märta, i en enda tugga. Nog för att jag är vegan, men lite klassiskt julbord vill jag ändå ha. Särskilt när det är familjerecept som tillagas.

I min variant har jag bytt ut de kokta äggen mot tofu. Fast tofu har ungefär samma konsistens som hårdkokta ägg. Majonnäsen har bytts ut mot vegansk dito. Förra julen fick min mamma smaka min tofusallad för första gången. Den smakar ju som vanligt, utbrast hon. Mormor tuggade i sig tofusalladen även hon. Jag fick en godkännande nick. Jag förvaltar arvet från mormor Märta så gott jag kan, men vad Märta skulle tycka vet jag inte. Kanske får jag ta och lämna en julknäckeskiva med tofusallad på hennes grav i Sandarne i år, och hoppas att jag kan få en nick även av henne.

Mammas tofusallad (f.d äggsallad) 6 portioner
400 g fast tofu
2 kokta potatisar
1 syrligt äpple
1 liten gul lök
3 saltgurkor
2 dl vegansk majonnäs
2 dl havregrädde
2 msk Johnnys senap

Tärna tofu, potatis, äpple och saltgurka fint. Finhacka löken. Vispa ihop majonnäs, grädde och senap. Blanda sedan alla ingredienser. Låt salladen stå kallt innan servering, gärna över natten.

(Till moster I: Jag vet att mammas version inte är den sanna. Mormor har påpekat det.)

3 kommentarer:

Jack Eriksson sa...

Hej, Sara! Vet inte riktigt om du kommer ihåg mig? Det är jag som är Monas pojk, Jack. Om jag säger namnet så kanske det går upp ett ljus för dig ;). Hittade åt din blogg och tyckte det skulle kunna vara kul att höra ifrån dig efter alla dessa år! :D

Freja sa...

Låter smaskigt. Det kanske är dags för en ny julsallad =)

Anonym sa...

Jättegod! Vilket bra recept! Tack!