tisdag 15 december 2009

Pepparkakscheesecake till jul



Pepparkakscheesecake med apelsin 12 bitar
30 pepparkakor
100 g mjölkfritt margarin

2 pkt tofuline färskost naturell
1 dl havregrädde
2 dl gelésocker
1 msk finrivet apelsinskal
2 msk pressad apelsinsaft
skivad apelsin till garnering

Sätt ugnen på 175 grader. Smält margarinet. Krossa pepparkakorna för hand eller i en matberedare. Blanda det smälta margarinet med de krossade pepparkakorna och tryck ut blandningen i en form med avtagbara kanter (24 cm i diameter). Grädda mitt i ugnen ca 7 minuter. Koka upp grädde och gelésocker och låt det koka en halv minut. Rör sedan osten smidig och blanda den tillsammans med gelésockersblandningen. Tillsätt apelsinskal och apelsinsaft och rör om. Lägg fyllningen i formen och ställ cheesecaken kallt för att stelna. Garnera cheesecaken med skivad apelsin vid servering.

6 kommentarer:

Anna sa...

Mums, det där såg gott ut. Något att bjuda på nästa gång vi ses kanske ;) Himla tråkigt att vi inte hinner ses något i jul. Jag har ju en julklapp till dig som jag inte vet när du ska få. Lycka till på julbordet förresten :)
Kram syster

Tiger sa...

Oh! Ser helt fantastiskt ut!

Linda sa...

Jag bjöd på denna cheesecake idag när vi fikade med några vänner, den vad MYCKET uppskattad!! Jag kommer göra den imorgon igen så jag kan bjuda på den även på julafton ;) Tack för receptet!

Unknown sa...

Underbar kaka! Min omnivoriska familj älskade den, de käkade upp nästan hela när vi julfikade. Du är bäst.

Mikaela sa...

Gjorde också den, supergod var den. Men vi hade i lite vaniljsocker också, för vi var lite skeptiska mot apelsinsmaken, men det passade ju utmärkt till :)

Christian sa...

Ååååååååååååååååå Crave!