onsdag 2 april 2008

Lördagsrestaurangen och chokladkaka

Tack till er Uppsalabor som kom på lördagens restaurang, kvällen blev väldigt lyckad! Det var längesedan det var så många förbokningar och det var längesen servitriserna fick så mycket beröm för maten. Vi hade det roligt i köket, jag och Nadia, och vi kommer definitivt tillbaka under våren, då med en ännu bättre meny! Alla recept kommer att presenteras så småningom, jag måste bara anpassa dem till färre portioner först, samt fotografera. Jag glömde tyvärr att ta med kameran i lördags, så jag har inga bilder på hur allt såg ut. Om det är någon som fotade så får ni gärna maila mig, så kan jag lägga upp dem på bloggen. Här kommer en av efterrätterna som serverades, en chokladkaka med glasyr. Receptet är inte mitt eget, utan kommer ifrån Annelie Öden på Hagabion i Göteborg. Receptet publicerades i ett av höstens nummer av Allt om Mat. Det finns tyvärr ingen bild på Allt om Mats hemsida, men kakan ser nästan ut som den här, fast utan påskkycklingar.

Chokladkaka med glasyr 12 bitar
200 g mjölkfritt margarin
3 dl socker
1,5 dl kakao
1 msk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
2 dl sojamjölk

Glasyr:
50 g mjölkfritt margarin
1 dl socker
0,5 dl kakao
0,5 dl sojamjölk

Sätt ugnen på 225 grader. Smält margarinet och låt det svalna. Blanda alla torra ingredienser och häll sedan i mjölken och det avsvalnade margarinet. Häll smeten i en smord, rund (26 cm i diameter) kakaopudrad form. Grädda kakan i 15-20 minuter, beroende på hur kladdig du vill ha den inuti (jag föredrar ca 18 min). Låt kakan svalna. Smält sedan margarinet till glasyren och rör ner socker och kakao. Tillsätt sojamjölken och låt sjuda tills glasyren tjocknar. Låt sedan glasyren svalna något och bre den sedan över kakan. Garnera gärna med lite färska bär.

7 kommentarer:

Rickard Blomkvist sa...

Min mamma prenumererar på tidningen, så jag kan intyga att kakan är mycket smarrig. :)

Anonym sa...

Vad kul att det gick så bra! Grattis!

Rasmus sa...

Jag ser verkligen fram mot recepten och bilderna, det var en hel del läckerheter på den menyn...

Jag har nyligen startat en ny veganblogg, gillar du den så kan vi gärna utbyta länkar.

Ida sa...

Jag kan intyga att det verkligen var otroligt gott!

Anonym sa...

Fan, din blogg rockar sojafett! Blir helt klart inspirerad nu när Matte och jag sitter och klurar på god lyxmat.

Anonym sa...

din blogg är mitt första stopp när jag behöver veganrecepttips! jag bakar den här kakan just nu. den står i ugnen medan jag skriver det här. det luktar gott, tror den börjar bli färdig. smeten var god också, mmmmmmm!

gabsan sa...

Ska det inte vara något bakpulver? Och lämpar sig kakan som tårtbotten i en chokladtårta eller är den för kladdig?