söndag 18 oktober 2009

Bete'avon!



I veckan blev jag bjuden på den här israeliska rätten (som jag har glömt vad den heter) av en vän som har tillbringat en tid på en kibbutz i Israel. I fredags lagade jag även till det själv hemma i mitt kök. Det blev väldigt gott båda gångerna, men jag tyckte att färsen smakade bäst hos min vän. Antagligen beror det på att hon använde sig av Icas veganska sojafärs, medan jag använde mig av Hälsans köks. Jag tycker att Icas färs smakar något mer än Hälsans köks, samt har en bättre konstisens. Färsen är dessutom lite mindre och smuligare än färsen från Hälsans kök.

Nåväl. Det som bjöds var stekt, kryddad sojafärs, libabröd, hummus, feferoni samt "israelisk sallad" på tomat, paprika, gurka, rödlök, vitlök, feferoni, sumak, persilja, olivolja, citronsaft och kanel.

300 g fryst sojafärs
2 msk olivolja
1 liten gul lök
2 vitlöksklyftor
svartpeppar
0,5 tsk baharat
chilipeppar
2 msk finhackad persilja
2 msk rostade pinjenötter

Hetta upp oljan i en stekpanna. Hacka lök och vitlök fint och låt det fräsa tills löken blivit mjuk. Tillsätt sedan sojafärsen och kryddorna och låt det fräsa några minuter. Blanda sedan i persilja och strö över pinjenötter.

Baharat
1 msk malen kardemumma
1 msk malen svartpeppar
½ msk allkrydda
½ msk malen kanel
1 msk malen ingefära
½ msk riven muskotnöt

Blanda alla ingredienser.

7 kommentarer:

anna n sa...

oo, du gjorde egen baharat, gott!

förutom det vanliga, salt, peppar och olivolja så var det även rödlök, vitlök, feferoni och lite kanel i den "israelska salladen".

anna n sa...

och persilja!

förvirrad sa...

vad är "allkrydda"? Samma som "allspice", alltså kryddpeppar? Eller?

Anonym sa...

Har ICA kommit med en egen sojafärs? Det har jag missat, vad heter den?

Linn sa...

Har precis upptäckt din blogg. Den är härligt inspirerande! Är själv vegetarian sedan 13 år tillbaka, men dina recept kan nog få mig att laga lite veganmat också.

Ingmarie Nilsson sa...

Tänkte höra om du har bra tips på "after training" mat. D.v.s ett enkelt "mellan mål" att ta direkt efter träning med mycket protein och kolhydrater. Alla tipsar om typ keso+banan, mjölk+banan, proteindrinkar, risifrutti o.s.v (Gärna som är smidigt att ta med sig i väskan med.)

Articsisters sa...

hej å hå

Roligt att hitta din blogg. Ska återvända senare. Titta gärna in och se vad vi gjort med cupcakes etc.

Lisbet