torsdag 5 november 2009

Matlagning på kylskåpsrester #1

Idag till lunch blev det stekt ris på lite av det som fanns i kylskåpet - överblivet ris, en halv paprika och en liten bit purjolök. Om jag hade haft tofu hemma hade det också åkt ner i stekpannan.



Stekt ris 2 portioner
2 dl kokt ris
1 liten morot
1 msk raps- eller sesamolja
½ msk finriven ingefära
½ purjolök
1 dl gröna ärter
1 dl majs
1 liten röd paprika
salt, vitpeppar
cayennepeppar

Skala och strimla moroten fint. Strimla purjolöken och skär paprikan i mindre bitar. Hetta upp oljan i en stekpanna och tillsätt sedan morot, purjolök och paprika och låt det fräsa tills det blir mjukt. Tillsätt sedan riset, ärterna och majsen och låt allting steka på ganska hög värme ca fem minuter. Smaka av med salt, vitpeppar och cayennepeppar. Servera med kinesisk soja.

Nu till kvällsmat blir det ärtsoppa och pannkakor.

1 kommentar:

Ika sa...

Ibland tänker jag att jag måste koka ris oftare, för det finns nog få andra rester som är så trevliga att ha i kylskåpet. Jag formligen älskar hopkok baserade på ris ur kylskåpet. Helst har man kvar riset i originalkastrullen, och så häller man i en skvätt olja, hettar upp och slänger i sånt man har hemma. Kikärter och paprikabitar (som min fina morfar odlat, skördat, skurit och frusit in)ur frysen och gärna lite tomatbitar och fetaost ur kylen. Lite pepparmix och spiskummin på, och man har en måltid som är både god och mättande, på nästan ingen tid alls. Kan man annat än älska stekt ris?