söndag 15 april 2007

Broccolisås med smak av ost

På den tiden jag var vegetarian brukade jag ibland göra ostsås med broccoli, men jag har inte lagat det i vegansk tappning förrän ikväll. Jag hade ingen veganost hemma, men lite bryggerijäst ger en lite ostig smak.



Broccolisås med timjan och smak av ost 2 portioner
300 g fryst broccoli
3 dl havre- eller sojamjölk
2 msk bjäst
2 msk vetemjöl
1 tsk timjan
salt, svartpeppar

Tina broccolin. Koka upp mjölken i en kastrull. Blanda mjölet med en skvätt vatten och red av mjölken med det. Skär broccolin i mindre bitar och lägg i kastrullen tillsammans med bjäst och kryddor. Låt koka på svag värme några minuter. Servera med fullkornspasta och protein i någon form vid sidan av, t.ex. en bönsallad eller som vi åt, hemgroddade linser.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vart köper man bjäst?

Anonym sa...

I hälsokostsaffärer.

Anonym sa...

är det dyrt?

Josefin sa...

På påsen till den typen av b-jäst som säljs på Life står det att man inte får hetta upp den. Är det den typen av jäst som man kan använda i matlagning eller finns det fler sorter? Jag tänkte om det är skadligt att hetta upp den eller om det bara är så att lite av näringsämnena försvinner.

Sara Rudenmo sa...

En påse med 160 kr kostar runt 60 kr i hälsokostsbutiker. Jästen duger inte att baka med. Jag använder den för att få till den där ostliknande smaken i broccolisåsen. Det är inte skadligt att hetta upp jästen, utan det är precis som du skriver att näringsvärdet sjunker. Man kan dock gärna strö lite bjäst över broccolisåsen vid servering om man vill.