söndag 22 april 2007

Söndagsbak



Mitt liv har blivit så mycket enklare sedan jag fått vårdnaden om en assistent! Framförallt har mitt liv berikats nämnvärt i brödväg. Jag har bakat två-tre sorters bröd i veckan, och nu ikväll var det dags igen. Annas havrebaguetter (med egen tillsats av kummin) från Kärlek, oliver och timjan ligger just nu på jäsning, och rågsiktskakor (recept från baksidan av Änglamarks rågsiktspåse) och morotsrutor efter eget recept ligger just nu på svalning.



Morotsrutor 24 st
50 g jäst
5 dl 37-gradigt vatten
1 tsk salt
0,5 dl olivolja
1 stor morot
1 msk torkad oregano
4 dl grahamsmjöl
8-9 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Häll i lite av vattnet och rör om tills jästen har löst sig. I med resten av vattnet, salt, olivolja och oregano. Riv moroten fint och ha i den. Tillsätt grahamsmjölet och nästan allt vetemjöl. Arbeta ihop degen väl och låt den sedan jäsa en halvtimme under bakduk. Smörj en långpanna med lite olivolja. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Tryck sedan ut degen så att den täcker hela långpannan. Skär i 24 rutor (6 x 4). Låt jäsa en halvtimme till under bakduk. Sätt ugnen på 225 grader och grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Låt svalna under bakduk.

3 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Vilka fina bröd! Du ser ut att vara en fena på matbröd. =)

Sara Rudenmo sa...

Tack så mycket!

helena@kanske.se sa...

Vad härligt med veckomeny! tackar!
(men i rutorna gillar jag timjan bättre än oregano!)