lördag 14 april 2007

Grillpremiär!

Igår grillade vi för första gången iår. Sojakött, champinjoner, paprika och zucchini hamnade på grillen, allt marinerat i en enkel marinad av soja, sweet chili-sås, honung/sirap, vitlök och svartpeppar. Till det åt vi två olika potatissallader, bönsallad och tzatziki. Jag har tyvärr inga exakta mått, men jag återkommer med det när jag lagar till sakerna igen.



Potatissallad med rucola och soltorkade tomater
kokt, kall potatis
soltorkade tomater
oliver
rucola
(cocktailkapris)
olivolja
balsamvinäger
salt, svartpeppar

Skär potatisen i bitar eller skivor. Skär tomaterna i mindre bitar. Blanda potatis, tomater, oliver, rucola och eventuellt cocktailkapris om du gillar det. Ringla över olivolja och balsamvinäger och blanda om. Salta och peppra.

Krämig potatissallad med dill
kokt, kall potatis
veganmajonnäs, hemgjord eller köpt
havregrädde
färsk dill
johnnys senap
salt, svartpeppar

Tärna potatisen fint. Blanda med majonnäs och lite havregrädde. Finhacka dillen och vänd ner den tillsammans med senap. Smaka av med salt och peppar.

Bönsallad med majs
black eye-bönor
majs
purjolök
kallpressad rapsolja
balsamvinäger
vitlök
salt, svartpeppar

Strimla purjolöken och blanda med bönor och majs. Pressa i vitlöken. Ringla över olja och vinäger. Smaka av med salt och peppar.

5 kommentarer:

izza sa...

Ser gott ut! Vad använde ni för sojakött? Ser inte riktigt form och sånt på bilden.

Anonym sa...

Kan vara för att de inte var med på bilden. :) På bilden syns nämligen vara resterna. Sojaköttet gick åt igår. Det var stora bitar, som medaljonger, köpta i Riga, men Bonesto har också stora bitar, du hittar det i hälsokosten.

Anonym sa...

Jag tror de har bytt namn till beneviva förresten.

http://www.bonaviva.se/

izza sa...

Okej, hehe. Jag köpte några större bitar (som jag kallade medaljonger) på en asiatisk butik, de var väldigt goda. Får kanske ta en sväng dit snart

Kristina Eriksson sa...

Gud va gott det såg ut!