måndag 23 april 2007

Here comes the sun

Ute är det grått och mulet och jag vet inte när jag såg solen sist. Bra lunchmat är mat som går snabbt att laga och mat man blir glad av att se, och som dessutom smakar väldigt gott. Så är fallet med denna solgula pastarätt som är färdig på en kvart!



Solgul pasta med curry 2 portioner
pasta för 2
½ gul lök
1 morot
1 dl majs
2 dl black eyebönor
1 tsk curry
1 tsk spiskummin
färsk röd chili efter smak
1 dl sojamjölk
salt, svartpeppar

Koka pastan. Hacka löken fint och fräs den mjuk i lite olja tillsammans med curry och spiskummin. Skala moroten och skär den i små tärningar, lägg i stekpannan och fräs allt några minuter. Ha i bönor, majs, chili och sojamjölk och låt koka på medelvärme tills sojamjölken nästan kokat in och morötterna har blivit lite småmjuka. Vänd ner pastan när den är klar och smaka av med salt och peppar. Servera gärna med en klick sojayoghurt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

sommarmat rules!
vad tror du förresten om en veg-blogg-rendevouz på vegomässan i juni?!
http://vegomassan.org

Anonym sa...

ja, det vore kanske något! jag vet dock inte om jag kan.

Anonym sa...

Testade rätten som middag igår. Jag och pojkvännen modifierade den lite, då vi t ex inte hittade någon färsk chili i butiken. Jag tyckte den var riktigt god.