söndag 15 april 2007

Matlagning från barndomen

När jag var liten brukade vi då och då äta potatisgratäng med köttfärssås i. Det var ett enkelt sätt att ta reda på resterna av köttfärssåsen. Häromveckan blev jag sugen på det, och gjorde en vegansk variant med färdig sojafärs jag hade i frysen (Mince från hälsans kök), men det går självklart att använda sig av torkad sojafärs.



Gratäng med potatis och sojafärs 4 portioner
800 g potatis
300 g färdig sojafärs
1 stor gul lök
3 msk tomatpuré
2 vitlöksklyftor
2,5 dl havregrädde (1 pkt)
0,5 dl sojamjölk
2 msk bjäst
torkad chili efter smak
salt, svartpeppar
4-5 tomater

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skiva potatisen. Blanda sojafärsen tillsammans med tomatpurén i en bunke. Pressa i vitlöken och smaka av med chili, salt och peppar. Skiva löken. Lägg hälften av potatisen i en ugnsfast form. Lägg färsblandningen över potatisen, lägg på löken och resten av potatisen. Skiva tomaterna och lägg dem överst. Häll över havregrädden. Blanda bjästen med sojamjölken och häll över gratängen. Grädda i ugnen i 45 minuter.

4 kommentarer:

KellyKorv sa...

Åh Hermanssons låda tror jag vår familj kallade det där. och vi brukade äta det åxå, eller iofs jag tyckte inte om det då, men nu gillar jag det med vegfärs i. :)

tack för påminnelse, måste se till att laga det nån dag.

Anonym sa...

Tack för en fin blogg! Först en fråga och sedan ett tips:

Var köper man bjäst?
Om gröt: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_15094138.asp

Anonym sa...

bjäst hittar du i hälsokosten. det har funnits i vanliga mataffärer förut, under märket friggs, men jag har inte sett det på jättelänge och vet inte om de säljer det längre.

Anonym sa...

Jättebra blogg!! Är allätare, men blir nästan sugen på att göra en hardcore-vändning... Dina recept är smaskens! Stort plus för härliga bilder och kul bakgrundinfo/kuriosa till recepten :D