lördag 26 januari 2008

Körsbärstårta från Tyskland

Jag älskar choklad och jag älskar körsbär och vad borde man äta på sitt födelsedagskalas om inte en tårta med bådadera? Sagt och gjort, en Schwarzwälder Kirschtorte har bakats och avnjutits här hemma. Att den är rätt mäktig så att man bara orkar äta en liten bit är bara bra för då räcker tårtan i flera dagar.



Körsbärstårta från Schwarzwald
Mördegsbotten:
2 dl vetemjöl
2 tsk kakao
1 krm bakpulver
2 tsk vaniljsocker
100 g mjölkfritt margarin

Chokladbottnar:
50 g mjölkfritt margarin
3,5 dl vetemjöl
0,5 dl sojamjöl
0,5 dl kakao
3 dl socker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl sojamjölk

Fyllning:
1 burk urkärnade körsbär, gärna surkörsbär
1 msk potatismjöl
1 msk socker (eller mer, beroende på hur sura körsbären är)

2 pkt Soyatoo vispgrädde

Garnering:
riven eller grovt hackad mörk choklad
några körsbär, gärna färska om det finns att få tag på

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ingredienserna till mördegsbottnen och låt degen vila svalt i en halvtimme. Kavla sedan ut den till en runt platta, ca 24 cm i diameter. Lägg den på en plåt med bakplåtspapper. Nagga degen och grädda den mitt i ugnen i 15-20 minuter. Låt mördegsbottnen svalna.

Sätt ugnen på 200 grader. Smält margarinet till chokladbottnen och låt det svalna. Blanda alla torra ingredienser och ha sen i det avsvalnade margarinet och sojamjölken. Häll smeten i en smord och bröad springform (24 cm i diameter) och grädda kakan i nedre delen av ugnen i 30-35 minuter. Låt den svalna, gärna över natten i kylskåpet, och dela den sedan i två bottnar.

Häll av spadet från körsbären och koka upp spadet tillsammans med 1 msk potatismjöl utrört i lite av körsbärsspadet. När spadet kokat upp tillsätter du körsbären och sockret och låter sedan krämen svalna.

Vispa grädden och låt den stå i kylen ett tag så den sätter sig. Lägg mördegsbottnen på ett tårtfat och lägg gärna fyra bakplåtspappersremsor längs kanten så att du täcker tårtfatskanterna från eventuellt gräddspill vid dekoreringen. Täck bottnen med hälften av körsbärskrämen och lägg sedan på cirka en tredjedel av grädden. Lägg på ena chokladbottnen och lägg på resten av körsbärskrämen. Täck med lite grädde. Lägg på den sista chokladbottnen och täck sedan hela tårtan med grädde men spar lite grädde så att du kan spritsa på några fina toppar på tårtan. Strö riven choklad över tårtan och spritsa några gräddklickar längs tårtkanten. Lägg ett körsbär på varje gräddklick och låt sedan tårtan stå svalt någon timme innan servering.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jösses Amaliga vad gott det ser ut! Längtar till min födelsedag :D

Anonym sa...

Åh, gud vad himmelskt gott det ser ut!
Kan inte du starta typ studiecirkel i veganska konditoribak? Seriöst! Jag skulle ansluta mig!

Anonym sa...

vilken fantastisk skapelse!

Virginie sa...

Hi,
Your vegan cakes are so beautiful. Congrats !

Anonym sa...

Hej Sara,

Tårtan verkar spännande,
fast jag vill gärna veta vid hur
hög ugnsvärme bottnarna till kakan
ska gräddas.

tack för bra tips

Bernadette

Elin sa...

Hej!
Dina tårtor verkar awesome, men jag undrar nu.. för jag är allergisk mot soja och om man kan använda havremjölk istället för sojamjölk och om man kan strunta att ha med sojamjölet? blir resultatet bra tro? Skulle vara snällt om du svarade:D

Hälsningar Elin

mirjam sa...

Hej! Jag gjorde denna tårta till midsommar och tyckte den var så god att jag ville publicera receptet på min egna blogg. Jag skriver om till mina ändringar som jag gjorde. Hoppas det är okej, självklart länkar jag din blogg och till detta receptet. Säg till om det inte är okej, för då tar jag bort det direkt, kram och tack för detta supergoda receptet! och tack för en superbra blogg också.