tisdag 8 januari 2008

Lasagne

Min kamera har inte alls gått över till den andra sidan, vilket jag var övertygad om på nyårsafton. På den storslagna nyårsmiddagen valde den att plötsligt kommunicera med mig på kinesiska istället för engelska och fick samtidigt plötsliga kollapser. Jag vågade inte befatta mig med kameran på en vecka men har nu tagit mig en närmre titt. Vem som helst blir väl obstinat, även en kamera, om man inte får näring i sig. Så jag bytte helt sonika batterier och vips så fungerade den igen. Men kinesiskan slänger den sig fortfarande med och jag vet inte hur jag ändrar språkinställningen.

Lasagne 6 port
1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor
125 g sojafärs (torrvikt)
2 burkar hela tomater
2 msk tomatpuré
2 msk ketchup
riven muskot
salt, svartpeppar

Bechamelsås
5 dl sojamjölk
2,5 dl havregrädde
3 msk vetemjöl
riven muskot
salt, vitpeppar

ca 12 lasagneplattor

Sätt ugnen på 225 grader. Slå hetvatten över sojafärsen och låt den stå och bli mjuk. Häll sedan av vattnet. Hacka lök och vitlök fint och fräs sedan i lite olja. Ha i sojafärsen, tomaterna, tomatpurén och ketchupen och låt koka i ca tio minuter. Riv i så mycket muskot du vill ha och smaka sedan av med salt och svartpeppar.

Rör ihop vetemjölet med lite av mjölken i en kastrull. Häll sedan på resten av mjölken och grädden och låt koka upp. Riv i muskot och salta och peppra. Låt sedan såsen koka på svag värme några minuter.

Varva sedan lasagneplattor med färssås och bechamelsås. Börja och sluta med bechamelsås. Grädda i mitten av ugnen i en halvtimme.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag testade en gång att fylla en lasagne med sås på röda linser och tomatkross (samt förstås lök, vitlök och kryddor - förslagsvis salt, peppar, chili och oregano). Det blev så himla gott och mättande att jag inte har kommit mig för att göra lasagne med annan fyllning sedan dess...

Sara sa...

jag håller med, färs-lasagne är väldigt tråkigt efter att man börjat fylla lasagnen med annat. som linser. eller spenat. eller allt på en gång. men att ha havregrädde i bechamelsåsen låter väldigt vettigt!

Jonte sa...

Grymt bra recept, en enkel lasagne är en god lasagne, och den här är djävulskt god. Ett tips dock är att lägga plattorna i blöt medans du gör såsen och färsen, annars har plattorna en tendens att bli lite för hårda, i alla fall i vår ugn. Simma lugnt!