söndag 12 november 2006

Gotländsk chili och påfyllning av svampförrådet


Hej. Jag heter Sara och är besatt av mat. Jag är 21 år och har varit vegan de senaste sju åren. Jag läser till gymnasielärare och bor tillsammans med min pojkvän och våra två kattungar i Uppsala. Något jag inte kan leva utan är vitlök, tomat och spiskummin.

Något annat jag har svårt att tänka mig att leva utan är svamp. I fredags for mormor och morfar ner från Hälsingland för att hälsa på mig. De hade med sig nästan fyra liter torkade höstkantareller, väldigt mycket frysta och förvällda gula kantareller, samt några burkar hemkokt lingonsylt. Det är verkligen en lycka att ha en svampplockande mormor som själv inte tycker om svamp!

Ibland har vi temaveckor här hemma, och i veckan ingick tofu i alla rätter. Eftersom jag i onsdags bjöd över mina bästisar blev det inte tofu över till dagens mat. Istället blev det chili sin carne med chili som vuxit till sig i köksfönstret. Plantan är inköpt på Gotland, och är en inflyttningspresent från min svägerska.

Chili sin Carne 6 portioner

2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 paprikor i valfri färg
1 dl frysta majskorn
200 g fryst sojafärs (brukar sällan ha sojafärs hemma, men nu låg det lite i frysen efter att svärmor varit och hälsat på. Hon är kock, precis som svärfar, och brukar ha med sig lite mat till sin son, tillika min pojkvän, det uppskattas alltid.)
1 burk vita bönor i tomatsås
2 burkar krossade tomater
2 dl kidneybönor
2 dl svarta bönor
2 msk tomatpuré
ev lite vatten
spiskummin
färsk chili
harissa
en nypa socker
salt och peppar

Hacka löken fräs den tillsammans med spiskummin och olja i en panna. Skär paprikorna i bitar och lägg i. I med sojafärsen och låt fräsa några mintuer. I med allt annat och låt koka cirka 30 minuter. Smaka av med lite socker, salt och peppar. Servera med bröd.

1 kommentar:

Sanna__B sa...

Verka gott det dära! ser fram emot fler veganvrak. Verkligen bra idé med recept får bli min kokbok framöver :).

ha det bra!