måndag 18 juni 2007

Om handling och danska trästammar

Min mormor sa skämtsamt idag att hon inte vill handla mat med mig längre eftersom jag är så omständlig. På Coop Forum frågade jag om det fanns mer sojamjölk eftersom det var slut på hyllan (och det fanns ingen i lager heller) samt frågade om de kunde ta in naturell sojayoghurt (vilket de nog kunde tänka sig göra), och på Ica Kvantum frågade jag efter samma sojamjölk och blev guidad till hyllan där den fanns, samt frågade efter tzayspett, vilket den butiksanställda inte hade någon aning om vad det var. Men hon ringde Ridderheims utan att tveka och beställde hem en kartong, vilken förhoppningsvis skulle levereras redan på torsdag. Vilken service! Så nu uppmanar jag alla er som befinner er i och omkring Söderhamn (vilket troligen inte är så många) att genast planera in dessa underbara sojaköttsspett i era midsommarmenyer, och att införskaffa dessa på Ica Kvantum ute på E-Center på torsdag (om de hinner komma, annars någongång under nästa vecka)! Förresten är det mormor min som är omständlig, hon var till en tredje affär för att inhandla det sista, nämligen grönsaker på Lidl. Jag passade då på att införskaffa svensktillverkade veganska dammsugare, och jag måste då säga att de var mycket goda! Jag har tyvärr förlagt kamerasladden så jag kan inte ge er bildbevis, men punchrullarna säljs i en plastlåda med sex st i varje, och med en grön klisterlapp på lådan där det knappt synbart står Confiserie Firenze samt innehållsförteckningen. En dansk træstamme är för övrigt detsamma som en punschrulle, även om jag har lättare att se likheten mellan en dammsugare och en punschrulle än mellan en trästam och en punschrulle.

5 kommentarer:

H sa...

fint med serviceinriktade mataffärer... så är ju inte alltid fallet.
utan att det kanske har med saken att göra brukar min vän alltid skriva på festinbjudningar till fester där det bjuds på mat att hans kokkonst tar hänsyn till allergier och ideologier. det är också fint.

Anonym sa...

känner igen det där med att springa i hundra olika affärer innan man har allting! men det är ju också ett tidsfördriv..
Har du några tips på tzay-recept? När jag gjorde senast blev det en curryvariant med äpple och lök och havregrädde. Det blev gott, men är tacksam för lite tips! :)
Måste passa på att berömma er för ert underbara Grönsakslandet, ser fram emot nästa nummer :) tills dess kommer jag äta "fiskgratängen" minst en gång i veckan...

Evaldsdottir är Anna sa...

Jag har för mig att en træstamme inte har grön marsipan utan vit, vilket gör att den på något sätt liknar en björkstam. Så då blir det mer logiskt. :)

fax sa...

åh!

www.raivi.com/punsch

Anonym sa...

Hittar aldrig några tzayspett så jag får väl börja be butikerna att köpa in jag med...

På tal om inköp, vet någon om fler livsmedelskedjor än Hemköp säljer Veggos frysvaror ( http://www.halsosport.se/ )?