fredag 15 juni 2007

Veganvrak tar sommarlov!

Jag trodde att jag skulle ha brutit bloggtystnaden sedan länge men det har tyvärr inte blivit av. Jag är i kuststaden över sommaren på grund av feriearbete. Jag ska bland annat arbeta som hopp-i-land-kalle. Särskilt mycket matbloggande kommer det tyvärr inte att bli eftersom jag inte har internet där jag bor. Till råga på allt har jag inte ens mobiltäckning, för att komma åt telias nät måste jag gå över vägen. Snacka om småstad. Och vegansk sojaost finns endast på en affär i staden och sojayoghurt finns inte ens på Coop Forum. Men mat kommer att lagas, ty mormor min har alltid hävdat att sjön suger. Vilket den såklart gör, mormödrar har sällan fel. Bloggen kommer att uppdateras sporadiskt under sommaren, när jag får tillgång till internet. De utlovade kakrecepten kommer så snart som möjligt, dessutom också ett recept på chokladmuffins, som nästan är bättre än chokladkakan jag åt i London!

Emils iste 1 liter
1 halvfull tesil earl grey
1 halvfull tesil lapsang souchong
1 liter vatten
3-5 msk socker
½ citron, i skivor
en rejäl näve citronmelissblad eller valfri myntasort

Koka upp vattnet. Slå det över tesorterna. Lägg i sockret och rör om. I med citronskivorna och citromelissen/myntabladen. Låt teet stå och dra i cirka tio minuter och ta sedan bort tesilarna. Ställ teet i kylen och servera efter ett tag med isbitar. PS. Emil hälsar att det tyvärr inte blir särskilt gott att spetsa isteet med estländsk gin.

Inga kommentarer: