lördag 29 september 2007

Mer pannkakor till folket!



Pannkakor är bra lördagslunch. Amerikanska pannkakor har sin charm, men oftast längtar jag ändå till vanliga hederliga tunnpannkakor med hemkokt sylt därtill. Häromkvällen kokade jag bland annat hallonsylt med rödvinbär och vanilj i (600 g hallon + 400 g rödvinbär + 1 vaniljstång + 1 kg syltsocker. Hur du går tillväga läser du på sockerpaketet), vilket passade alldeles utmärkt till dessa lunchpannkakor.



Pannkakor
10 st
3 dl vetemjöl
0,5 dl sojamjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk vaniljsocker
en nypa salt
3 dl sojamjölk
1 dl havregrädde
50 g mjölkfritt margarin

Smält margarinet och låt det svalna. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. I med mjölk, grädde och margarin och vispa tills smeten blir slät. Stek pannkakorna i en teflonpanna (eller liknande) på rätt hög värme, vänd när pannkakan har blivit gyllenbrun och frasig i kanterna och smeten stelnat över hela pannkakan. Första pannkakan kan du steka i lite margarin, resten behöver du inte, men det blir förstås godare. Servera med sylt och kanske grädde eller glass om du vill ha det. Överblivna pannkakor lägger du förslagsvis i kylen och äter till frukost nästa morgon, med smör och socker på. Gott så det förslår.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns inte mycket som slår nystekta pannkakor med hjortronsylt och en liten klick 'grädde'. Mmm!

Anonym sa...

Apropå pannkakor, så undrar jag hur man kan göra smarriga vegancrêpes, om man inte vill göra en fyllning med sojafärs utan något som kanske känns lite elegantare...Nåt tips?

Ester sa...

Ja, varför krångla till det i onödan? :-)

Anonym sa...

Det här är en så jävla bra sida du har här!:)

Sanna sa...

Men fanken... Här har man gått och haft pannkakscravings i flera veckor utan att lyckas klämma in pannkaksgräddning i schemat, och så kommer du och... och... gräddar jättemånga pannkakor. Får man verkligen suktas på det viset? ;)
(Ja det får man såklart, jag är bara avundsjuk, och det är bra för nu blir jag ännu mer pannkakspeppad!)

Anonym sa...

Pannkakor enligt ditt recept ligger i pannan i detta nu! Ska bli gott till ärtsoppan jag redan gjort. För mig behövdes mer vätska till smeten dock. Ca 3/4 dl mer än de 3dl sojamjölk du anger (jag använde havremjölk men det borde inte spela någon roll).