onsdag 23 maj 2007

Lasagne

Vi åt lasagne till middag idag. Jag har tyvärr inga bildbevis, fast det är nog lika bra. För så himla aptitligt såg det inte ut, det där gröna på tallriken, men gott var det iallafall. Här är receptet. Jag tror vätskemängden ska stämma men jag minns inte exakt hur mycket mjölk jag hade i. Om den ser torr ut är det bara att hälla på lite mer grädde. Lycka till!

Grön lasagne med spenat och broccoli 6 portioner
lasagneplattor
1 purjolök
3 vitlöksklyftor
400 g fryst spenat
300 g fryst broccoli
3 dl sojabönor
2 dl hett vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1,5 tsk kanel
salt, svartpeppar

Sätt ugnen på 2oo grader. Strimla purjolöken och finhacka vitlöken. Fräs löken mjuk i lite olja. Lägg i den djupfrysta spenaten. Lös upp buljongtärningen i hetvattnet och häll det i stekpannan. Tina broccolin och dela den i mindre buketter. Lägg i broccolin och sojabönorna. Låt koka på medelvärme några minuter. Krydda med kanel, salt och svartpeppar.

Bechamelsås
5 dl havremjölk
2,5 dl havregrädde (eller samma mängd havremjölk)
2 msk vetemjöl
2 msk bjäst
1 tsk riven muskotnöt
salt, vitpeppar

Koka upp mjölken. Blanda mjölet med lite vatten och rör ut det i mjölken. Låt koka några minuter tills såsen tjocknat lite. Ha i muskotnöt, bjäst, salt och vitpeppar.

Varva spenatsås, bechamelsås och lasagneplattor. Börja och sluta med bechamelsås. Grädda 30-40 minuter i 200 grader.

1 kommentar:

Anonym sa...

Man vill nästan inte gå tillbaka till färs-lasagne när man späckat den med goda grönsaker istället, grymt gott verkligen. Brukar slunga min broccoli i vitlök innan jag bottnar lasagnen med den...

Och angående bild så stöder jag ditt beslut att inte ha med bildbevis av samma orsak som du själv anger...