torsdag 19 juli 2007

Namnsdagstårta



Såklart man ska äta tårta på sin namnsdag tänkte jag och ställde mig och slängde ihop en tårtbotten, lite hallonmousse och kokade vaniljkräm igårkväll. Så idag var det namnsdagsbjudning med några vänner och på bordet stod denna enkla hallontårta. En av gästerna, också ett namnsdagsbarn under fruntimmersveckan, utbrast förtjust "en av de godaste tårtorna jag ätit!", vilket gladde mig väldigt mycket eftersom gästen ifråga är en erfaren tårtätare. Själv gillade jag inte riktigt tårtor när jag var liten, jag hade svårt för vispgrädde. Men annat är det nu när det finns sojavispgrädde!



Hallontårta

Tårtbotten
50 g mjölkfritt margarin
3 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
0,5 dl sojamjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 dl socker
2,5 dl sojamjölk

Sätt ugnen på 200 grader. Smält margarinet och låt det svalna. Blanda alla torra ingredienser. Blanda mjölken och margarinet och häll ner det i mjölblandningen. Vispa tills smeten blir slät. Häll smeten i en smord och bröad rund tvålitersform. Grädda i nedre delen av ugnen i 30-35 minuter. Låt svalna i formen.

Hallonmousse
1 paket Soyatoo vispbar sojagrädde
1 dl hallonsylt

Vispa sojagrädden. Blanda i hallonsylt och ställ svalt tills den stelnat något.


Vaniljkräm
2 påsar Ekströms kokbara marsansås
3 dl sojamjölk
1 msk vaniljsocker
2 msk socker

Koka upp allt. Låt svalna.

Marsipan (färdig rosa, eller vanlig vit färgad med lite blåbärssylt)



Dela tårtbottnen i tre delar. Bred på hallonmousse på understa lagret, vaniljkräm på nästa samt hallonmousse på det översta. Färga marsipanen (om du inte har färdigfärgad). Om den blir lite för lös i konsistensen (vilken den kan bli om du använder hemkokt, rinnig blåbärssylt) kan du arbeta in lite florsocker i marsipanen. Kavla ut marsipanen så tunt som du vill ha den (eller rätt tjockt, om du som jag älskar marsipan) mellan två ark av plastfolie (då fastnar den inte lika lätt). Sporra sedan ut en lång remsa (som ska räcka runt tårtan, eller gör två remsor och skarva ihop dem) och tryck fast den. Om du vill kan du även sporra ut en smal remsa och snurra ihop den till en liten blomma och sätta den mitt på tårtan, eller garnera den med färska hallon. Låt tårtan stå svalt innan servering, gärna över natten.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Shit vilken tur att jag tittade in på din blogg imorse! Jag behövde desperat en födelsedagstårta till imorgon att bjuda familjen på och så hittade jag ett bra recept här! tack tack! Jag använde dock drottning- istället för hallonsylt. Blev sjukt gott! (det lilla jag provsmakat...)

Och väldigt roligt att slödja i marsipan :)

Anonym sa...

det glädjer ullan mycket att du är tillbaka på nätet. "if you dig on vegan food..." som dandy warhols diktade. Fanzinet är underbart fö, när kommer nästa upplaga?

Anonym sa...

det här var kalasgott! men jag tycker nog att sockerkaka med variation är snäppet bättre sockerkaka? jag brukar göra den och byta ut margarinet mot solrosolja, det brukar gå hem i stugorna. men kanske att din blir bättre som just tårtbotten? jag får prova runt lite.

sojagrädde blandat med hallonsylt var verkligen en höjdare. tack för allt

Anonym sa...

Finns vispbar sojagrädde nu alltså? Magiskt, har innan bara hört om misslyckade försök att vispa upp vanlig sojagrädde med typ citron och det har aldrig blivit fluff!

Anonym sa...

Hakko: jag gör sockerkaka på sånär samma sätt. Tar dock mer vetemjöl istället för potatismjöl och det funkar hur bra som helst. Testa det!

Ida: ja, sen två år tillbaka ungefär. Både Soyatoo och GoGreens vispbara brukar finnas i vanliga mataffärer. GoGreen är min favorit.

Anonym sa...

Nu har jag provat den här tårtan. Supergod, förutom att jag tyckte Soyatoo-grädden hade en rätt skum bismak, nästan som om den var för gammal.

Men... nu två dagar efter baket är tårtan ännu godare än när den var färsk! Den har liksom guckat ihop sig ordentligt.

Good Grief Sweden sa...

Lyckas du vispa den där GoGreen väl? Jag har inga goda erfarenheter av vispandet, det blir bara lösare. Nu har jag förvisso bara använt 1. Stavmixer, 2. En skum vågig platta till matberedaren, 3. Kniven till matberedaren.
Kan det vara så att knivarna förstör kanske?

Anonym sa...

Good Grief: Ja, hyfsat iallafall. Använd en ballongvisp istället, då vispar du liksom in luft som gör att grädden blir fluffigare. Tror inte det blir så bra av att använda stavmixern eller matberedaren. Jag använder vispen till tillhör min mixerstav. Grädden blir en aning fluffigare men den är fortfarande lite lös. Ställ in grädden i kylen ett tag så sätter den sig.

Anonym sa...

Gjorde tårtan till mitt börthdayparty igår, vilken succé! enormt god! tack!