fredag 27 mars 2009

Köpeglass och hemgjord glass

Igår köpte jag äntligen den någorlunda nya banan- och chokladglassen från Tofuline. Jag är inte så väldigt förtjust i deras chokladglass, som jag tycker smakar för lite choklad och har en bismak av något oidentifierbart. Tillsammans med bananglassen fungerar den dock bra. Banan och choklad är en fin kombination. Om jag fick bestämma skulle dock glassen gärna ha smakat mer banan. Banansmaken är inte så tydlig och den känns rätt syntetisk. Om min katt Simon däremot fick bestämma så är glassen helt perfekt. Jag har inte sett honom så exalterad av något livsmedel sedan han smakade kokt spetskål. Jag hade svårigheter med att få undan honom från glassskålen och jag kunde inte ställa ifrån mig den utan att han skyndade sig dit för att smaka. Om du är mer som jag äter du glassen med skivad banan och chokladssås för att förhöja smaken av banan och choklad. Om du är mer som Simon äter du glassen som den är.
Om du vill ha andra glassorter än de som finns i butikerna får du göra egen glass. För ett tag sedan gjorde Emil vaniljglass med dadelsirap och kanderade valnötter. Vad Simon skulle tycka om den vet jag inte. Han var inte med när glassen åts.

Vaniljglass med dadelsirap och kanderade valnötter
3 dl god sojamjölk (jag gillar Alpro Soyas blå bäst)
1,5 dl strösocker
1 ptk Soyatoo vispgrädde

0,5 dl dadelsirap
50 g valnötter, grovhackade
2 msk råsocker

Värm mjölk och socker under omrörning tills sockret har löst sig. Ta av kastrullen från plattan och tillsätt grädden. Rör tills det har blandat sig. Ställ sedan glassblandningen i frysen och kyl tills blandningen är riktigt kall men inte har börjat frysa. Frys sedan glassen i glassmaskin eller ställ in den i frysen och rör om med jämna mellanrum. Rosta valnötterna i en torr stekpanna några minuter. Tillsätt sedan sockret och låt det smälta. Häll sedan ut nötterna på ett bakplåtspapper och låt svalna. Krossa dem något. Tillsätt valnötter och ringla ner dadelsirapen i glassen.

Tack glasskungen för inspiration!

5 kommentarer:

Anonym sa...

ah, det låter fantastiskt! dadelsirap är väl sån som har kvar små frön i sig? smask.

imorgon ska jag göra blueberry cheseecake-glass och vaniljglass med kanderade och chokladdoppade sesamfrön tänkte jag! can't get enough.

Anonym sa...

Haha va grannt att katta gillade glassen. Måste fråga en sak ba; hur är din katts relation till broccoli? Det verkar som att alla katter är tokiga i det, så även mina. Jag vill veta varför.

Elin sa...

Vad roligt att Simon gillade glassen! Katter är fantastiskt roliga djur. Banan och choklad är min favoritkombo, önskar att det fanns veganska maränger så skulle barndomsfavoriten Bananasplit vara räddad. Har inte hittat den där glassen i affären än, men så har jag inte letat heller. Tack för tipset i alla fall!

malin d(!) sa...

har ni glassmaskin?! all glass jag försökte göra i skolan för att bevisa att det gick att göra god veganglass (eh) blev bajs för läraren glömde att ta med glassmaskinen varje gång så jag fick frysa i frysen och det blev bara bajsigt, fattar itne hur man lyckas utan glassmaskin, obs rörde om med jämna mellanrum obs

Sara Rudenmo sa...

Fredrik: Nej, det är inga frön i den dadelsirapen jag har. Köpte den på Willys, minns inte vilket märke det var.

Fido: Jag tror inte att katterna har smakat broccoli. Jag återkommer när jag har matat dem med det!

Malin: Nej, det har vi inte, men min nation har. Kommer ni på söndag?