torsdag 18 juni 2009

Mat till midsommar

Imorgon äter jag moghrabisallad, precis som förra året. Och så blir det olika sorters vegosill. Som jag tidigare deklarerat hade jag tänkt äta kinagryta idag, men det blev ändrade planer över midsommarhelgen. Hela förra helgen regnade ju bort, och därmed planerna på att ligga på bryggan och läsa ett och annat. Därför åker vi upp till havet ikväll, för att ta igen förlorade stunder vid vattnet. Kinagrytan hinner jag inte förbereda, så det får lagas nästa vecka istället. Något i matväg utöver moghrabisallad och vegosill har jag inte planerat, utan det får vi svänga ihop ute på ön av det som finns. Min mormor brukar alltid ha massvis av grönsaker hemma, så jag ska nog komma på någonting. Trevlig midsommar!


Ljummen potatissallad med paprika och oliver 4 portioner
800 g potatis
olivolja
2 röda paprikor
1 dl kalamataoliver
70 g ruccola eller blandad sallat
½ dl färsk oregano, finhackad
flingsalt, nymalen svartpeppar

Sätt ugnen på 225 grader. Skölj potatisarna och skär dem i klyftor. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, så fastnar de inte i plåten. Ringla över olivolja och strö över finhackad oregano och ställ in potatisen i ugnen ca 45 minuter. Skär paprikorna i stora bitar och lägg in dem med potatisarna när det är 20 minuter kvar. Skölj ruccolan och lägg den i en vid skål eller på ett stort fat. När potatisen är färdig lägger du den i skålen tillsammans med oliver och blandar om. Strö över flingsalt och nymalen svartpeppar.



Krämig potatissallad med kapris och dragon 4 portioner
1 kg kokt, kall potatis
3 dl vegansk majonnäs
1 dl havregrädde
1 dl kapris
½ rödlök, finhackad
2 msk färsk dragon, finhackad
2 msk grov, söt senap
salt, nymalen svartpeppar

Skala potatisen och skär den i bitar. Vispa ihop majonnäsen med grädden och tillsätt senap, dragon och kapris. Vänd ner potatisen och blanda om. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar.

Rödvinsglaserade tzayspett
500 g tzayspett
4 dl rödvin
2 dl svartvinbärsgelé
salt, svartpeppar

Sätt ugnen på 200 grader. Smält gelén i en kastrull och tillsätt vinet. Låt koka upp och låt sedan sjuda på svag värme ca 20-30 minuter. Smaka av med salt och peppar. Lägg tzayspetten i en ugnsform och häll blandninge över. Ställ in tzayspetten i ugnen ca 15 minuter. Spetten går utmärkt att servera kalla.

Tzatziki
5 dl sojayoghurt
1 gurka
1-2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
1 msk pressad citron
salt, nymalen vitpeppar

Låt yoghurten rinna av i ett kaffefilter. Riv gurkan grovt och pressa ur vattnet. Blanda avrunnen yoghurt med riven gurka och pressade vitlöksklyftor. Ha i olivolja och pressad citron och smaka av med salt och vitpeppar.



Senapssill utan sill
Skärgårdssill utan sill

9 kommentarer:

Minna sa...

Vad mycket gott! En fråga bara, var har du köpt tzay? Jag har letat i en massa butiker här i Umeå men inte hittat det någonstans. Det är ju såå gott!

Sara Rudenmo sa...

Jag har köpt tzay på en Ica-affär här i Uppsala. Be din Ica-butik att ta in det, de kan beställa hem tzay.

Minna sa...

Tack för tipset, ska kolla upp saken!

Unknown sa...

Det finns tzaybitar i charken hos Ica på Ålidhem centrum, däremot har jag aldrig sett spett. Måste testa fråga om det..

Marika på Odlingspyssel sa...

Det är alltid en fröjd att få läsa din blogg och ta del av dina recept. Nu är jag inte vegan, men väl äggallergiker och jag finner dina recet mycket användabara. Tack!

Bitte sa...

Ja, den här bloggen är helt underbar! Jag äter mindre o mindre kött och mer o mer veganskt - här finns inspirationen man behöver för att kunna laga riktigt god mat!

ekostudent sa...

Det där såg ljuvligt gott ut!!

Anonym sa...

Hei!

Jeg er fast leser av bloggen din, og har laget flere av dine fantastiske retter! Etter å ha tipset vennene mine om bloggen har også de blitt fan, og laget mange av oppskriftene dine:)

Men så lurer jeg på om du kan hjelpe meg med et tips...jeg skal i bryllup denne sommeren, og mens de andre gjestene skal spise kalv (USJ), så har jeg fått mulighet til å bestemme helt selv hva vi veganerne skal spise. Jeg trenger bare å levere meny og oppskrift til kokken på stedet vi skal være. Har du forslag til en litt ekstragavant, men ikke for komplisert bryllupsmeny med forrett, hovedrett og dessert? Jeg ser dette som en unik mulighet til å vise andre kjøttetere at veganmat er helt fantastisk, så det er viktig at dette blir noe som legges merke til:) Jeg har sagt jeg skal lage kaker og, men der synes jeg det er lettere å finne ut hva blir - men hvis du har noen tips der og, sleng dem gjerne med!
Setter stor pris på tilbakemelding!!

Mvh
Anne

Sara Rudenmo sa...

Anne: Jag ska se vad jag kan göra. Maila mig så att jag får din mailadress. sararudenmo(a)hotmail.com