tisdag 2 december 2008

Senapssill utan sill + den lilla vargens senap

Ni som varken gillar senap eller etymologi behöver inte läsa vidare, men för er som gillar det kommer nu en kort berättelse om hur vi fick ordet senap in i svenskan. Jag publicerade nämnda text för ett och ett halvt år sedan, för er som kanske redan känner igen den. Hittills opublicerat är i alla fall mitt recept på senapssill utan sill. För er som inte vill ha sladdrig sillkonsistens i form av kokt aubergine kan använda er av stora vita bönor eller liknande.

Ordet senap är bildat av det latinska ordet sinapis, i folkligt latin sinapia. Romarna i sin tur har tagit det från grekernas sinapi, sinapy. Senapens äldsta germanska form finner vi i biskop Wulfilas bibelöversättning från grekiska till gotiska från 300-talet, vars fragment kallas Silverbibeln. Jag vet inte om just stycket där det talas om senapskornet som växer upp till ett stort träd, på gotiska "kaurno sinapis", finns i källaren på Carolina Rediviva, men det vore ju väldigt häftigt att ha vistats i samma byggnad som den äldsta germanska senapsformen. Senare har ordet senap (och själva senapen med såklart) vandrat till Sverige via Tyskland, där den högtyska ljudskridningen redan före 600-talet fick 'sinapis' att bli 'senaf', senare dagens 'senf'. Denna ljudskridningen nådde dock inte de norra delarna av landet, utan där bevarades den mera latinska formen 'senap', och det är från lågtyskan vi har fått svenskans senap. Wulfila betyder för övrigt den lilla vargen på gotiska. Huruvida han skulle ha tyckt om Johnnys senap eller inte vågar jag inte spekulera i.



Senapssill utan sill
1 aubergine (eller 1 burk stora vita bönor om du hellre vill ha det
½ dl söt senap, gärna Johnnys
1 msk socker
3 msk kallpressad rapsolja
1 msk rödvinsvinäger
1 dl havregrädde
½ röd lök
½ dl finhackad dill
salt, svartpeppar

Skär auberginen i sillstora bitar. Koka dem mjuka och sladdriga i saltat vatten några minuter. Finhacka löken. Blanda senap, socker, olja och vinäger. Vispa ner havregrädden. Häll av vattnet från auberginebitarna och blanda med senapsblandningen. Rör ner lök och dill och blanda alla ingredienser. Smaka av med salt och svartpeppar.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Låter jätte spännande. Ska testa detta!

Anonym sa...

Hej, jag kommer gärna på julbordet på GH. Undrar om det är okej att ta med sig barn? Jag har en dotter som är åtta år som jag gärna tar med mig på veganjulmiddag. Såg att det startar från kl 16, hur sent kan man komma, hur länge har ni öppet? Behöver man boka bord eller kan man bara dyka upp?

/maria

Sara Rudenmo sa...

Maria: Barn är varmt välkomna! Julbordet öppnar kl 16 och det börjar med glögg och pepparkakor, sedan dukas förrättsbordet upp och efter det varmrättsbordet och så sist julbordet. Så vill man komma så ska man vara där kl 16! Sittningen pågår till kl 21 eller tidigare beroende på när man ätit färdigt.

Anonym sa...

Tack för snabbt svar. Jag ska kolla runt bland familj och vänner om det är fler som vill följa med. /Maria

Sara Rudenmo sa...

Sist efterrättsbordet menade jag såklart.

Anonym sa...

This sounds perfect for our Christmas table - we have family members coming over at our house for a vegan Christmas eve, and I know they love sinappisilli. Thanks for the recipe!

Anonym sa...

Ser otroligt god ut! Jag älskar senapssill men i år ska jag nog prova en sill utan sill, det passar även min bror som är vegan och som jag brukar ha problem att hitta ersättningar åt! Tack för att du delar med dig av alla dessa underbara recept!

/Bitte

Charles-Michel sa...

Sillen blev riktigt god, jag har rekommenderat både sillen och din blogg till alla mina arbetskamrater och vänner.

Kristina sa...

Blev jättegott! Provade med champinjoner också, blev fint det med.

ida sa...

Hej! Sillen låter jättespännande och ska absolut testa den. Undrar bara en sak, hur länge på ett ungefär tror du den håller om man har den försluten i kylen?

Jennocide sa...

sillen är en jävla killer! gjorde den förra helgen o ska göra den imorn igen. o det bästa är att den verkligen smakar bättre än vanlig sill, som jag älskade förr.

Henrik Melin sa...

Tack for receptet - blev delikat! Jag andvande stekta skogs-champinjoner istallet for aubergine. Jag tror nastan allt som laggs i den sasen blir gott! :)

Here's to a cruelty-free Christmas!

Anonym sa...

koka inte auberginen, salta av det och stek den mjuk men inte sladdrig istället, bara ett tips, mycket godare med lite tuggmotstånd.