torsdag 4 september 2008

Tyskland: vegetarisk restaurang i Mannheim



När jag var i Heidelberg nyligen hann jag även med att fara till grannstaden Mannheim för att besöka den vegetariska och veganska restaurangen Hellers. Hellers är en restaurang som andas helylle, med groddar på salladsbuffén och grönsaksjoser till maten. Det veganska utbudet var ok, men jag trodde att det skulle finnas fler rätter. All mat vägs och man betalar per hekto. Salladsbuffén var väldigt stor, med tydliga skyltar om vad salladerna innehöll. Föredömligt!



Och maten? Jo, den var helt ok. Det var inga smaksensationer direkt, men allt slank väldigt lätt ner. Jag tog av allt jag kunde, förutom vissa kokta grönsaker och enkla sallader som inte lockade så särskilt. Allt resulterade i denna tallrik: Från den varma disken tog jag en grönsaksgryta som tyvärr inte smakade särskilt mycket, men med en god tillhörande tomatsås. Jag tog även två sorters grönsaksbiffar, en risbaserad och en dinkelbaserad, mycket goda. Till det fanns även kokta, lite kryddiga morötter. Av salladsbuffen gillade jag de currymarinerade kikärtorna bäst, men salladen med tomat, avokado och persika var inte illa den heller. Jag tog även lite annat, men jag minns inte riktigt vad det var. Allt smakade bra, men det var inte så mycket mer.



Till efterrätt åt jag körsbärspaj. Har jag nämnt att jag älskar körsbär? Pajen var väldigt god, men för min del hade den gärna fått varit sötare. Jag ska inom kort försöka återskapa den i mitt kök. När jag just beställt denna paj såg jag att det fanns en annan paj med körsbär och pecannötter... Den ska jag också försöka göra.



I Mannheims stadskärna är alla gator snörräta och har nummer, precis som i New York. Hellers ligger på N7 13-15. Lokalen är ljus och luftig och man kan sitta utomhus och beundra de få blommorna i planteringen bredvid. Jag rekommenderar de som befinner sig i Mannheim/Heidelberg med omnejd att gå dit och äta, men för långväga gäster är en avstickare inte riktigt värt besväret.

Inga kommentarer: