tisdag 9 december 2008

Jultävling med fin julklapp i potten

Jag blev alldeles till mig igår när jag upptäckte att besökarantalet börjar krypa upp mot fyrahundrastrecket så jag tänkte att jag skulle lotta ut ett julpaket till en lycklig läsare. Allt du behöver göra är att svara på följande frågor om litteratur och skriva en bra motivering till varför just du ska vinna. Maila dina svar senast fredag. Lycka till!

1. Från vilken bok är följande citat hämtat från?

”Bevare mig, sa hemulens moster. Men ni har ju alltid varit underliga. Nu ska jag iväg… Måste laga mat till julen.
Mat till julen, upprepade Mumintrollet förundrad. Äter den också?
Mostern hörde inte på.
Tror ni man klarar sig utan julmat, sa hon otåligt och sparkade sig iväg neråt sluttningen.
Hela eftermiddagen gnodde mamman omkring. Och strax före skymningen var julens mat färdig och stod ordnad i små koppar runt granen. Där fanns saft och filbunke och blåbärspaj och äggtoddy och allt möjligt annat som muminfamiljen tyckte om.
Tror ni julen är mycket hungrig? undrade mamman oroligt.”

2. I vilken bok figurerar den unge amatörarkeologen tillika veganen Oscar?

3. Från vilken bok är följande citat hämtat?

”Jag klär mig i Luciakläder. Vit kåpa, rött skärp kring magen. Jag sitter stilla i mörkret i teaterskrubben i gymnastiksalsdelen i Östra Läroverkt som är skolan som jag går i. Jag väntar på att man ska komma med ljuskronan, sänka ner den på mitt huvud, tända ljusen – det är alltid någon som placerar ljus av rinnartypen i min krona. Det är inte Luciadagen, jag sitter där i alla fall och väntar.”

Skriv sedan en riktigt bra motivering till varför just du ska vinna. Vinnaren presenteras på söndag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, det var ju inte några lätta frågor.

Sara Rudenmo sa...

Om man vet vad jag gillar för böcker så är det rätt lätt :)

Jennylusss sa...

Jag vet ju de två första, men den sista är pissvår! Blä! Får typ gissa på den :-)