tisdag 9 december 2008

Saffransmarinerade kikärtor till julbordet

Saffransmarinerade kikärtor är en klassiker på mitt julbord, kanske kan det bli det även hos dig?



Saffransmarinerade kikärtor
3 dl kokta kikärtor (1 burk)
2 msk finhackad röd lök
½ dl kallpressad rapsolja
1 msk vitvinsvinäger
0,25 g saffran (½ pkt)
1 tsk socker
salt, svartpeppar

Stöt saffran med socker i en mortel. Finhacka löken och blanda sedan alla ingredienser. Gör gärna kikärtssalladen en dag innan servering, så hinner kikärtorna dra åt sig av smakerna.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Älskade dina juliga sojaköttbullar och ska även testa det här till julen.

Jag måste säga att din sida är en stor inspiration för mig!

Anonym sa...

Oh, we'll definitely have to try making this. Thanks for sharing the recipe!

Sara Rudenmo sa...

Againmist: Tack, det värmer :)

Anonym sa...

men du det ska jag prova iår :)

Johanna sa...

Oj vad gott det låter. Blir ju inte sämre av att jag är inne i en period av galet kikärtssug! :) Måste testa!

Anonym sa...

Detta recept ska jag absolut testa!

Anonym sa...

Wow, det där ser smarrigt ut, kanske något vi kan få publicera på vår hemsida? På www.kikartor.se försöker vi samla recept baserade på kikärtor.