torsdag 18 december 2008

Tack för igår!

Tusen tack alla ni fantastiska människor som kom på julbordet igår! Jag hoppas att min kärlek till maten smittade av sig lite även på er. Vi i köket och personalen hade en toppenkväll och vi hoppas att ni också hade det. Förhoppningsvis återkommer vi i vår med en vårbuffé eller liknande, då intresset för det verkar vara stort.

Här kommer ett recept på min mammas äggsallad, fast i vegansk tappning. Istället för kokta ägg har jag använt fast tofu. Hård tofu som man köper i asiatiska livsmedelsaffärer passar bättre än t.ex. Kung Markattas som man kan köpa i nästan vilken mataffär som helst, eftersom den är mer äggliknande i konsistensen och mindre grynig än Kung Markattas. Det går dock att använda vilken fast tofu som helst.

Mammas tofusallad 6 port
400 g fast tofu
2 potatisar, kokta
1 syrligt äpple, skalat
1 liten gul lök
3 saltgurkor
1 tub kavlis fettfria majonnäs
2 dl havregrädde
2 msk johnnys senap

Tärna tofu, potatis, äpple och saltgurka fint. Skär löken fint. Vispa ihop majonnäs och grädde och tillsätt senap. Blanda alla ingredienser. Låt salladen stå kallt innan servering, gärna över natten.

6 kommentarer:

Lina sa...

Finns det någonstans i Uppsala som man kan köpa hård tofu? Har inte lyckats hitta någo bra asiatisk affär men jag kanske har missat någon?

Anonym sa...

det är väl gästerna som ska tacka för maten? jag och alla jag pratade med uppskattade arrangemanget massor, även om vi var ganska trinda och dästa på bussen hem efteråt...

Anonym sa...

Fantastiskt gott!! Tack så mycket för en trevlig vegansk julbord, godare än något annat, tänk vad gott man kan ha det utan att äta upp sina vänner, hurra för er som fixade i ordning detta! fick gott om inspiration !
Hälsningar / Manuela

Anonym sa...

Lina: Tofu hittar du på Kina Li vid Vaksala torg och på den lilla asiatiska butiken på Kungsgatan, bortanför Indian Kitchen.

H och Manuela: Vad roligt att ni gillade julbordet!

Lina sa...

Ohh vad bra ska genast dit imorgon och införskaffa!
Måste också tacka för det otroligt fantastiska julbordet, var första gången på hur många år som helst som jag som är semivegan (vegetarian, laktosintrolerant och överkänslig mot äggvita) kunde äta av allt på ett julbord utan att bekymmra mig om att jag skulle må dåligt! Tackar så mycket för det!! Måste ha igen nästa år och ha gärna mer veganska buffér!!

Anonym sa...

Tack till kocken för en fantastisk julmat & ett initiativ som gör en lite smårörd. Lova oss ett nytt julbord nästa år, så lovar vi att ta med oss hela tjocka släkten.