fredag 19 december 2008

Veganvraks julbord 2008

Här är den fullständiga menyn på vad som fanns på julbordet på Gästrike-Hälsinge nation i december 2008. Jag ska försöka publicera alla recept innan julafton.

Fler julrecept hittar du här:

KALLT
Saffransmarinerade kikärtor
Apelsin- och rödlökssallad med dadlar
Rödbetssallad
Waldorfsallad
Valnötssallad med vitkål, aprikos och julöl
(Coop)
Senapssill utan sill
Skärgårdssill utan sill
Senapsgriljerad seitanskinka
Julrot
Rödbetshummus
Saffranspolenta med rödlökschutney
Knäcke med amaranthkaviar
Smördegssnittar med indisk linsröra
Rådkålssallad med fänkål och apelsin
(Ica)
Mammas tofusallad
Tofusylta med persilja
Bovetesylta (från vegan.nu)

VARMT
Filoknyten med savoykål, hasselnötter och kanel
Filoknyten med rödbetor, tofu och pepparrot
Finsk kålrotslåda
Nötstek
Janssons frestelse
Juliga sojaköttbullar
Kikärtsbollar med muskot och kanel aka julfalafel
Quinoa med saffran, apelsin och ingefära
Julglaserade tzayspett
Stuvad grönkål med pepparrot
Äppelsallad med selleri
Rödkålssallad med hasselnötter och granatäpple
Borlottipaj med bladspenat och kanel
Morötter med ingefära och apelsin
Julbulgur med torkad frukt (Allt om Mat)
Kokt potatis

EFTERRÄTTER OCH GODIS
Pepparkakor - köpta
Kardemummaskorpor
Saffranskaka
Mjuk pepparkaka
Ris a la malta
Fikon- och plommonkompott med rödvin och kanel

Chokladtryffel med tranbär
Chokladtryffel med röd chili och quinoa
Chokladtryffel med nougat
Polkagrisar - köpta
Knäck
Ischoklad
Risbräck med mint
Färsk apelsin, färska päronklyftor
Torkade fikon
Torkade dadlar

ÖVRIGT
Mjölkfritt bordsmargarin
Vörtbröd
Valnötsbröd
Julknäcke
Två sorters senap

7 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt! Tack, tack, tack och god jul!

Lina sa...

Strålande med recepten, älskade kallrätterna otroligt mycket och flera av dem ska jag införa på mitt julbord.
Amaranthkaviar skulle jag jätte gärna vilja veta hur man gör, var otroligt gott och hoppades kunna köpa på mig det som behövs till det imorgon!

Veganbidraget sa...

Sååå fint!

Anonym sa...

ojojOJ vad mycket mat!!! :D

Adde sa...

Du är en legend. Vi dödliga knäböjer inför övermåttan av smaskigheter.

Anonym sa...

Tack så mycket underbara människa! ;D

Elisabeth sa...

Jag vet inte om ni fortfarande läser kommentarer här, eftersom bloggen varit inaktiv ett tag nu, men jag vill bara berätta att ni fortfarande bidrar med uppskattade nyheter till min familjs julbord varje år!