måndag 15 december 2008

Knäck

Det fungerar alldeles utmärkt att byta ut kogrädde mot havregrädde när man gör knäck. Gillar man inte mandel så är det bara att strunta i det eller blanda i de nötter man gillar. Det är också gott att blanda i 1 msk kakao i knäcksmeten.

Knäck ca 40 st
1 dl ljus sirap
1 dl strösocker
1 dl havregrädde
1 msk mjölkfritt margarin
ev. 1 dl hackad mandel

Blanda sirap, socker och havregrädde och koka kraftigt i ca 20 minuter. Gör ett kulprov för att kolla om knäcken är klar. Häll kallt vatten i en liten skål och doppa i lite knäcksmet. Om du kan forma till en kula så är smeten klar. Annars får du låta den koka längre och försöka igen. När smeten är färdig blandar du i margarin och hackad mandel och häller sedan upp i knäckformar.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gör min knäck i micron, samma recept fast kortare koktid. Senast blev det 10minuter. Bara lägg i allt i en stooor glasskål. Snabbare, lättare att diska och lika gott!

Anonym sa...

Jag ääääääälskar din blogg! Så himla bra! Jag ska tipsa alla jag känner om den. Bra bra!

Signe Rocklin sa...

Jag har varit sugen på knäcka jättelänge. Ska göra det någon dag. ^^

Anonym sa...

Härligt, det ska jag absolut prova! Jag var vegan tidigare (för ca 2 år sedan) och vill nu bli det igen, men verkar inte ha tillräckligt bra självbehärskning (förra gången blev jag det i samband med sommarlovet och var förskilld från resten av världen större delen av sommaren, vilket nog gjorde det lättare). Har du några tips hur man ska klara de första veckornas sug efter ost etc?

Unknown sa...

Hej! Tack för alla grymma recept, detta kommer rädda min jul.

Anonym sa...

Hej!
Jag tänkte höra om det finns någon sort vegangrädde som är vispbar? Dvs som blir lika tjock som vanlig grädde?

Mvh
Maria

Anonym sa...

Maria: Go Green Visp är vispbar och blir tjock som kogrädde, men dock inte riktigt lika fluffig.

L sa...

hej!
din blogg är fantastisk! jag blir så glad av den!

det står ju att du bor i uppsala, men jag tänkte att du, eller kanske någon läsare, kan ge något bra tips på hårdost i stockholm. jag brukar köpa veteost i hötorgshallen, idag när jag kom dit var den slut och det slog mig att jag inte vet någon annan vegansk hårdost, förutom såna där som ser ut som puckar som man köper i vanlig affär. de är ju så himla dyra!
vore hemskt tacksam för tips!
god jul!
linda

Anonym sa...

Knäcken var verkligen jättegoda, men mina behövde bara koka i ca 8 minuter innan kulprovet klarades. Tack för en bra blogg!

Sara Rudenmo sa...

Marie: Har man micro kan man självklart göra den där, men jag har ingen micro hemma.

Anonym: Vad roligt att du gillar min blogg!

Fanny: Jag kände själv aldrig av något ostsug när jag blev vegan, men det finns ju flera sorters veganska ostar att köpa i vanliga matbutiker eller i specialbutiker som hälsokostsaffärer eller affärer med mycket ekologiskt och veganskt. Förutom mjukost i olika smaker så finns det färdigskivad ost från Tofutti samt olika sorters puckost i vanliga mataffärer. I specialbutiker kan man hitta hårdost från Cheezly med flera som är smältbara och goda. Veteosten i Hötorgshallen har jag aldrig hört talas om, men det finns en ost där som INTE är vegansk men som många tror att den är vegansk. Kanske är det samma?

Anonym sa...

Later jattegott! Jag bor dock i Australien sa jag har endast mojlighet till sojagradde, fungerar det lika bra som havregradde? Tack for alla dina recept btw :)

Sara Rudenmo sa...

Stinsen: det går lika bra med sojagrädde.