lördag 6 december 2008

Snart dags för köttfest!

Här är min krönika som publiceras i helgens Söderhamnsnytt:

Nu lackar det mot jul igen och julbordet ska snart dukas. Det blir köttbullar och prinskorvar och grisfötter och kalvsylta och Janssons frestelse och femtielva olika sillinläggningar och gravad lax och revbensspjäll och lutfisk och så grishuvudet mitt på julbordet förstås. Ja, lite rödbetssallad får nog också plats, och kanske lite grönkål. I övrigt är det ont om grönt annat än till dekoration på det klassiska julbordet. Det är bara att inse att julen är köttälskarens högtid. Ibland får jag höra ilskna kommentarer om att vegetarianer hela tiden härmar köttätare. De tycker att man inte ska äta sojakött, sojakorv och havregrädde eftersom man ratar de ursprungliga alternativen. Men är det så konstigt att jag vill äta sojaköttbullar och Janssons frestelse med havregrädde och kapris istället för kogrädde och ansjovis? Jag tycker inte det. Det är inte smaken av kött jag inte gillar, det är beska bismaken som följer med. Smaken av tveksam moral. Smaken av industriellt utnyttjande av försvarslösa varelser. Smaken av andra djurs lidande. Jag tycker inte att det väger upp smaken av muskelvävnad. Julen är en enda stor köttorgie och jag vill inte vara med på det. Således hamnar varken julskinka eller grisfötter på mitt julbord. Nu är ju traditioner tyvärr ingenting man ruckar på i första taget, så det lär ju dröja innan falafel och indisk kikärtscurry hamnar på svenskarnas julbord. Vad får man som vegetarian hålla till tåls med då? Jo, vegetariska varianter av den klassiska julmaten. Med kryddor som doftar jul skapar man lätt känslan av ett äkta svenskt julbord även om både kött och fisk saknas. Kryddpeppar, nejlika, kanel och saffran doftar jul lång väg och får vegetariska rätter att passa in på julbordet. Var lite modig i år och testa något nytt! Byt ut åtminstone en av kötträtterna mot en vegetarisk sådan. Det mår inte bara du bra av, utan även djuren och klimatet. En bättre julklapp är svårare att få.



Juliga sojaköttbullar ca 20 st
2 dl torr sojafärs
2 dl kokta svarta bönor
½ gul lök
ca 0,5 dl sojamjöl
2 tsk soja
0,5 krm malen kryddpeppar
salt, svartpeppar

Förväll sojaköttet i hett vatten några minuter. Finhacka löken och mixa bönorna fint. Blanda alla ingredienser i bunken. Ha eventuellt i mer sojamjöl så att smeten blir lätt att forma. Forma till bollar och låt dem vila i kylen i en timme. Stek dem sedan på hög värme några minuter.

9 kommentarer:

Veganbidraget sa...

Stiligt! :)

Leni sa...

Hej hopp, jag jagar ju receptet på de allra bästa vego-köttbullarna i år :) Hur blir de där i konsistensen, blir de väldigt "geggiga"?
De ser goda ut i alla fal :)

Sara Rudenmo sa...

Leni: nej, de blir inte särskilt geggiga, utan fasta och bra i konsistensen.

Anonym sa...

Åh, det där måste jag testa!
Har det någon betydelse om man använder kinesisk- eller japansk soja?

Sara Rudenmo sa...

J: nej, ta den sojan du gillar bäst.

Anonym sa...

Underbar krönika. Håller med i det du skriver om.

Anonym sa...

Jättefint recept! Och jag håller helt med dig - vi frossar verkligen i kött till jul. Även jag, men åtminstone ekologiskt (av en bonde jag känner). Nej, det är ingen ursäkt men det gynnar åtminstone inte köttindustrin. Jag blir dok mer och mer vegetarisk för varje år, och byter ut fler och fler rätter. Har också en bror som är vegan, och det ger ju än mer motivation eftersom man vill att även han ska kunna njuta av julmaten!

I år tar vi senapssill utan sill samt sojaköttbullar. Och vem vet, nästa år kanske det blir selleriskinka? Mycket grönt har vi, som grönkål, rödkål, kikärter osv. Tycker dina recept är suveräna!

/Bitte

Niclas Lindahl sa...

Tack för receptet! :)
De blev hur grymma som helst. Provsmakade nyss och det blev succé.

Viktig människa sa...

Kan man använda sig av quornfärs istället för torr sojafärs?
Svara gärna i min blogg :)
Kram och tack för bra recept