torsdag 11 december 2008

Chokladtryffel med nougat

Det blir bland annat chokladtryfflar av olika slag till efterrätt på onsdagens julbord. Här syns chokladtryffel med nougat, men grundreceptet är lätt att anpassa till valfri smaksättning. Om det förresten är någon som inte har anmält sig än så gör det fort som attan, när jag gick från GH ikväll fanns det bara ett fåtal platser kvar av de 120 som vi dukar upp till.



Chokladtryffel ca 25 st
200 g mörk, god choklad
1 dl havregrädde
1 tsk vaniljsocker

2 msk kakao

Koka upp grädde och vaniljsocker. Bryt ner chokladen. Rör om försiktigt och låt det smälta. Häll upp i en form eller burk som är ca 20 x 15 cm. Ställ in i kylskåpet och låt smeten stelna ca 2 timmar. Skär sedan i fyrkanter eller rulla till bollar och vänd dem i kakao. Förvara tryfflarna i kylskåpet, men ta gärna ut dem ett tag innan servering.

Förslag på smaksättning
1 guldnougat (låt den smälta med chokladen)
1 msk amaretto + ½ dl hackad, rostad mandel
2 msk torkade tranbär + ½ dl puffad quinoa
½ röd chili, finhackad
1 msk valfri likör

7 kommentarer:

Anonym sa...

återigen, tack! jag har planerat att göra tryfflar och ge bort till (svär-)föräldrarna men har inte kommit mig för att leta recept. nu behöver jag bara gå till min favoritmatblogg så är det löst. :)

Anonym sa...

Ohlala! Jag hamnade på din sida av en slump. Har även jag planerat att göra veganska julklappstryfflar och här var ju receptet för mig! Tack. :)

Anonym sa...

Kan säga att ditt tryffelrecept gick åt helvitti för mig... Blev typ chokladmousse... Jag letar nog vidare... Sorry...

Anonym sa...

Anonym: Lät du tryffelsmeten stå svalt tillräckligt länge så att den stelnade? Förvarade du tryfflarna i kylskåpet sen? Detta recept har fungerat gång på gång för mig och det borde inte ha varit något problem att få till bra tryfflar.

amanda sa...

Jag lyckades perfekt! Gjorde halva satsen, smaksatte med 3 msk kaffe och lite vegansk nougat. Mums:D

Recept scones bakning cheesecakes cupcakes choklad bröd bakrecept sa...

Låter inte som ett dumt recept det, får jag pröva på här i hemmet nån dag. Chokladtryffel är alltid gott!
Fin blogg du har förresten, Kram!
Chokladtryffel recept

Anonym sa...

en liten fråga: var hittar ni vegannougat???
Undrar mjölk-å-äggallergiker