onsdag 3 december 2008

Snabbakad limpa med frön och frukt

Jag tycker om hembakt bröd. Det är dock inte alltid jag har tid att sätta degar, och sådana dagar är det bra med bråttombröd som inte behöver jäsa. Det här är ett sött, fruktigt bröd som jag blev bjuden på av en vän för några veckor sedan. Vill man ha ett mindre sött bröd så är det bara att minska på sirapsmängden.



Bråttomlimpa med frön och frukt 2 limpor
5 dl vetemjöl
3 dl rågsikt
2 dl grahamsmjöl
4 dl frön (jag hade 2 dl pumpafrön, 1 dl linfrön och 1 dl sesamfrön)
2-3 dl torkad frukt (jag hade hälften torkad aprikos skurna i bitar och hälften blandade russin)
0,5 dl olja
0,5 msk salt
1,5 msk bikarbonat
2 dl brödsirap
2 dl lingonsylt
1 l sojayoghurt

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser. Rör ner sirapen, oljan, yoghurten och lingonsylten och blanda väl. Fördela smeten i två smorda avlånga ugnsformar. Grädda ca 1 timme och låt svalna något i formen och sedan under bakduk.

1 kommentar:

Thomas sa...

Härligt recept det här med. Passade utmärkt med hommus på för att komplentera brödets sötma. Det här brödet gick också åt på cafet som jag var med och styrde upp.